Hoeveel gram suiker en kcal bevat een fles wijn van 750 ml met een alcohol percentage van 13% ?

Begon behoorlijk zwaar te worden de laatste tijd door het drinken van wijn, en vroeg me af hoeveel kcal je nu binnen krijgt met het nuttigen van een fles wijn?
Hierbij uitgaande dat je voor 1 gram alcohol 17 gram suiker nodig hebt, rekening houdend dat met het toevoegen van de suiker en omzetting naar alcohol ook het volume toeneemt en ook weer verdunning optreedt.

Toegevoegd na 1 uur:
Stelde deze vraag omdat ik zelf ook aan het rekenen was geslagen en schrok me rot toen ik de uitslag zag, en begon toen erg te twijfelen aan mijn reken vaardigheden zie:

750 ml wijn is 750 gram wijn 1% is 7,5 gram dus 13% alcohol zou 13x7,5 is 97,5 gram alcohol bedragen x 17 gram suiker zou 1657 gram suiker betekenen per fles wijn om een alcohol percentage van 13% te krijgen.
1 gram suiker is 4 kcal dus dat zou 6630 kcal per fles betekenen en voor een flesje bier van 33 cl en alcohol 5,5% zou dat volgens mijn berekeningen 125 kcal alleen door de alcohol betekenen.
Zijn mijn berekeningen juist of fout?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
35.8K

Het beste antwoord

Vind op een site: 86 kcal per 100g rode wijn 13%, en 3 gram suiker.

Dus dit zou iets van 645 kcal voor een hele fles zijn, en 22,5 gram suiker.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hoe je lichaam omgaat met de voedingsstoffen in wijn kan het aantal kcal iets laten varieren, maar een flesje wijn op een avond zorgt dus zeker voor 1/4 van je gemiddelde kcal behoefte (uitgaande van 2000 kcal voor een vrouw).
Vaak eet je ook nog hapjes bij je wijn, deze moet je dus ook meetellen.
Ritsuka
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een glas rode wijn bevat al snel 150 kcal. (100 ml.82 kcal)
Een glas zoete rode wijn zoals een Spaanse bevat ca. 165 kcal. per 100 ml.
1 glas rode Cabernet Sauvignon; 83 kcal.
1 glas rode merlot; 83-123 kcal.
1 glas rode Pinot noir; 82 kcal.

1 glas witte Chardonnay 66 kcal.
100 ml. droge witte wijn 100 kcal.
100 ml. rosé 100 kcal.
100 ml. rosé lilas 84 kcal.

Je kunt er dus van uitgaan dat de meeste wijnsoorten ca. rond de 150 kcal. bevatten per glas en daar gaat het om;
per glas! Of het moet zijn dat je wijn altijd per fles drinkt en dat maakt je dus echt tonnetjerond.

Ik heb het ook lang als gewoonte gehad want het was zo lekker en gezellig. Samen met mijn man of bij bezoek, altijd was er dat drankje 's avonds. Zo van lieverlee werd het vaak een flesje wijn, want is het gezellig en praat je veel, dan krijg je dorst en schenk je weer in. Ik kon er ook nog eens goed tegen, want ik zou niet weten hoe het is om echt dronken te zijn, nog nooit meegemaakt.
Tja, je wordt ouder, je hormonen veranderen en ineens merk je dat alles in de taille strakker wordt en dat was voor mij het punt om het vaste patroon te doorbreken, want snoepen deed ik niet echt, snacken ook niet veel en verder at ik ook verantwoord. Ik besloot toen alleen in het weekend nog een wijntje te drinken. Dat doe ik nu nog steeds, één of twee glazen alleen in het weekend of als er eens een dineetje is dat door de week valt.
Het is niet verkeerd om 's avonds een glas rode wijn te drinken, al is het dagelijks, maar ik weet van mezelf dat ik op één been niet kan staan (^0^)en een tweede glas is zo ingeschonken. Ik houd het dus op alleen het weekend en dat bevalt me goed. De overtollige pondjes verdwenen ook, al was dat niet zo snel en ging het geleidelijk, maar dat komt omdat je als oudere niet meer zo snel afvalt.
amc