Wat betekent de droogheid van een wijn, terwijl hij juist heel erg nat is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
4K

Antwoorden (9)

Elke wijn is nat;-)
Maar hoe meer je mond samentrekt hoe droger hij is!!
Klinkt stom.. maar is wel zo..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Claudiatje;

In het smaakspectrum van wijn is de klank 'zuur' wel erg negatief en daarom houdt men het tussen 'droog' en 'fruitig'. Komt op hetzelfde neer; drogere wijnen smaken wat zuurder, maar zijn misschien zelfs nog natter (of liever, vloeibaarder) dan volle fruitige (lees: zoete) wijnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geeft een droog gevoel in de mond met drinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mondgevoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is de niet-zoetheid van een wijn, niet te verwarren met de zuurheid.

Het is waar dat je het zuur van een droge wijn meer proeft, maar een droge wijn is echt niet een soort azijn met alcohol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Men kan een wijn droog noemen als deze geen zoete smaak heeft. (Dus bijna geen suiker bevat). De aanduiding wordt het meest gebruikt bij witte en roséwijnen, omdat het geven van onderscheid daar het meest zinvol is. Er bestaan immers heel wat zoete en half-zoete witte en roséwijnen. Het grootste deel van de rode wijnen is echter altijd droog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat de wijn draaien in het glas. Aan de manier waarop de wijn langs het glas terugvloeit is iets te zien over de droogheid van de wijn. Vraag een expert u dit desgewenst verder uit te leggen

de geur:
Voor veel proevers is dit het zintuig dat ons het best in staat stelt van wijn te genieten. Het draaien van het glas liet de geuren vrijkomen. Nu steekt u uw neus in het glas - vandaar de betekenis van de vorm van het glas, en laat de geuren van de wijn op u in werken.

de smaak:
Nu wordt het tijd voor het eerste teugje, maar: nog niet doorslikken. In feite is het laten rollen van het teugje in uw mond de beste manier om meer te ontdekken.
En als u de smaak te pakken heeft: Beaujolais Primeur wordt vaak beschouwd als een echte dorstlesser, maar daar gaat het hier niet om.

En hoewel deze site het best te bekijken is met een goed glas bij de hand, geldt ook hier: geniet, maar drink met mate.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het klinkt eenvoudig, maar een droge wijn is een wijn die niet zoet is. Droge wijn is een smaakkenmerk van wijn, tegenwoordig spreekt men van 'strakke' wijn. Als de gistende wijn ongestoord door kan gaan, zal uiteindelijk bijna alle suiker op zijn en zal droge wijn ontstaan. Eigenlijk is droge wijn een wijn met een prima balans tussen zuur en zoet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat heeft met de smaak en zuurgraad te maken.
ook met het gistingsproces van de druiven.
het ligt aan je eigen smaakvoorkeur welke je lekker vindt.
onderling bestaan nogal wat verschillen.
ook hoeveel zon de druiven gehad hebben en uiteraard de kunst van het wijnmaken spelen mee.