Heb oude wijnen gevonden' Zijn deze nog te drinken of niewt??

chateau la besage bergerac;messiers le naour;wit 1990
chateau la Raye;cotes de Montravel Moelleux;wit;1990
Domaine des Carmes cantillac(bordeaux superieur)1983;rood
chateau Portal haut-medoc; rood 1986

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
4.8K

Het beste antwoord

Bijna zeker dat je ze weg kan gooien. Of, beter, openmaken, proberen en dan alsnog weggooien. 80% van de rode wijnen die gemaakt worden, zijn om direct (of binnen 3, 4 jaar) op te drinken. 15% zijn betere wijnen. en hebben voldoende ruggegraat om het een jaar of 10, 15 uit te houden. Mits onder goede omstandigheden bewaard. En een hele kleine hoeveelheid rode wijn kan het tientallen jaren uithouden. Dan heb je het over Petrus, Margaux, Vega Sicilia, e.d. Rosé en witte wijnen (enkele uitzonderingen daargelaten) zijn al helemáál geen bewaarwijnen.
Maar, als ik jou was, zou ik gewoon zelf proberen of ze te drinken zijn of dat ze door de gootsteen moeten. Proost!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Jazeker, soms vinden archeologen wijnen uit scheepswrakken, die ruim honderd jaar oud zijn, en zelfs die kun je nog drinken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet alle oude wijnen kun je nog drinken ze moeten goed bewaard zijn en ook goed gebotteld. Open maken en proeven is de enige manier om het te weten.
11 jaar geleden
Ik zou ze proeven en als ze niet te drinken zijn kan je noch altijd je vlees er meestoven ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe lang je een wijn goed kunt houden ligt aan div omstandigheden, ten eerste de soort druif en de hoeveelheid aan tanine. Dus,. is het een rode wijn of een witte wijn, hoe is het bewaard geweest en uit welk jaar komt de wijn. En uit welke streek, is hij bewogen geweest, omrollen of optillen om het etiquet te lezen kan de wijn al bederven.

Namen willen geen garantie geven, en jaartallen ook niet, met name de latere wijnen, zoals 1985 t/m 1999, zijn niet zo geweldig in kwaliteit, en de productie is ook vaak niet meer te vergelijken met de wijze waarop ze dat 100 jr geleden deden, of nog langer geleden.

Mijn advies is, ga er lekker voor zitten, trek de eerste fles open, en proeven maar.. als het niks is, kun je er altijd nog wijn azijn van maken. (of indien niet zuur..) invriezen in een ijsblokjes ding, zodat je het kunt gebruiken voor sausen e.d. Smaakt ie niet, dan probeer je de 2e fles.

Ook de verpakkingswijze speelt een grote rol, heeft het een kunststof kurk, draaidop of echte kurk.

Wat dingen zijn om op te letten bij goeie wijnen is of er Appelation Controle' opstaat e.d. soort van etiquette toestanden. Maar smaakt bepaald uiteindelijk, dus open maken en proeven, of dichthouden en verder dromen.