hoe kan het toch dat bij elk pak fris het afsluitfolie onder de dop al open is??

Telkens als ik pakken fris koop bij de supermarkt zijn die folietjes die in de fabriek dicht gemaakr worden bij thuiskomsrt al geopend. Nu ben ik bangdat ze door iemand gewoon geopend worden steeds en er wellicht wat in doet? het is bij elk pak zo wat Zou het moedwillig zijn of zou het fabrieksfout zijn ? binnenkort zal ik eens een melding daar bij die supermarkt maken wie weet een antwoord

11 jaar geleden
in: Dranken
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is mij nog nooit overkomen, dus ik denk niet dat het een fabrieksfout is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je zeker dat het niet van die pakken zijn waarbij je de bescherming kapot draait op het moment dat je het pak opent?
Amadea
11 jaar geleden
Dat is het waarschijnlijk, wat Stippel oppert! Het kan gewoonweg niet dat iemand in de supermarkt bijna alle flessen fris opendraait. Dan gaat de prik er toch uit?!
molenaar
11 jaar geleden
idd zoals taxi en dubbelfris
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zijn inderdaad opties. Iemand kan het gedaan hebben maar als het zovaak voorkomt zou je denken aan een fabrieksfout. De folie is om de versheid te garanderen. Als blijkt dat die ontbreekt of stuk is dan zal je in alle gevalllen een nieuw exepmplaar kunnen krijgen. Meld het inderdaad bij de supermarkt of de leverancier ( maar dat zal de supermarkt wel doen) Tenzij het daar is gebeurd...

Antwoorden (4)

Bij sommige draaidoppen gaat met het eerste keer opendraaien het folie kapot, dat is dan de bedoeling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met uw pakken "fris", wat dat ook mag zijn, onmiddellijk bij een verantwoordelijke gaan en samen de verpakking openen.
Hij weet wat er uiteindelijk moet gebeuren met iets dergelijk.
Dat kan zijn in zijn eigen zaak de situatie onderzoeken of klacht neerleggen bij de fabrikant.
In elk geval bij een fout moet u het geld terug krijgen.
Zeker niet wachten tot thuis want dan heeft u geen spreken meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo raar is dat niet? Denk aan taksi, dubbel fris en wicky?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry maar ik ken geen van deze, ik woon nl in Belgie maar heb intussen begrepen dat het om frisdrank gaat. Die folie wordt net door de fabrikant aangebracht omdat de client zou kunnen controleren of die verpakking al of niet open gemaakt is.
U heeft alle rechten aan uw kant om dit te weigeren.
Dus zeker IN de winkel zelf controleren en liefst met een verantwoordelijke erbij.
Wat u vastgesteld heeft kan/mag absoluut NIET !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha op die manier! Zo is een misverstand snel de wereld in geholpen :)
Ik denk dat iemand het pak open heeft gemaakt. Heb zelf nog nooit een pak aangetroffen waar de folie van verbroken is toen ik het thuis opende.

Overigens denk ik dat die folie ook als een soort ‘veiligheidscontrole’ voor de klant beschouwd kan worden: als de folie dicht is, weet je dat er niet met het pak ‘gesjoemeld’ is, dat er niemand een of andere rotzooi in het pak heeft gestopt.
Eigenlijk zou je in de winkel moeten controleren of de folie nog dicht is maar dat zou dan moeten plaatsvinden bij de kassa, dus door het winkelpersoneel en vóór je de winkel verlaat. Anders kun je feitelijk niet meer reclameren bij de winkel.

Je hebt overigens vaak ook zo’n schroefdop op een pak waarvan een deel ‘kapot gaat’ als je ‘m voor het eerst open draait. Dan kun je aan de buitenkant al zien of iemand het pak al eens geopend heeft. Als de schroefdop nog volledig intact is maar de folie niet meer zou je moeten denken aan een fabricagefout.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met pakken zoals dubbel-fris gaat het folie kapot als je de dop eraf draait. Aan de onderkant van de doppen zit een soort "schans" die het folie wegdrukt. Om te checken of hij niet open is geweest moet je rondom de dop kijken of de "zekering" kapot is, dit is een langwerpig dun plastic wat om de dop heen zit, en draait kapot als je hem opendraait net als bij cola flessen etc.
Uit je reacties en de andere antwoorden concludeer ik dat het niet gaat om pakjes fris met een draaidop die sowieso kapot gaat bij het openen, maar om pakjes met dat vierkant sluitingsysteem met een dopje dat vast zit aan het pakje.

Het afsluitfolie behoort intact te zijn. Dat staat vast. Als dit niet intact is, dan kan dat twee oorzaken hebben: fabricagefout, of iemand die willens en wetens deze openmaakt.

Als het een fabricagefout zou zijn, dan zou dat bij veel meer supermarkten gebeuren, er zouden veel meer klachten zijn, en de fabrikant had allang iets hieraan moeten doen. Dat is namelijk een buitengewoon ernstige tekortkoming, en de controles in de fabriek zijn zeer streng op dit punt. Één foute verpakking is zeer onwaarschijnlijk, maar ja... shit happens. Meerdere verpakkingen, en dat toevallig allemaal in dezelfde supermarkt... dat is geen ongeluk, en ook geen toeval.

Dus naar alle waarschijnlijkheid is er iemand die de boel saboteert. Dat kan in de winkel zijn geweest, maar het is moeilijk om dit te doen zonder dat iemand de dader betrapt. Het kan ook tijdens het transport, in het distributiecentrum van de betrokken supermarkt, of in de magazijn van de supermarkt gebeuren, en dat vind ik meer aannemelijk.

In ieder geval, moet je beslist dit melden bi de supermarkt, die meteen actie moet ondernemen, en dan bedoel ik niet alleen je geld terug geven. Trouwens, een beetje ondernemer zal het pakje zonder probleem vergoeden, want je wil je klant behouden, toch? Dus die adviezen van "controleren voordat je de winkel verlaat", vind ik een beetje flauw.
Maar nog belangrijker, de ondernemer moet ook checken of er meer pakjes zijn met hetzelfde probleem, want op het moment dat de sap/fris niet meer luchtdicht is, dan kan een besmetting van de sap optreden, en omdat de pak op kamertemperatuur wordt bewaard in de winkel, kunnen ook schadelijke bacteriën hierin groeien. In het gunstigste geval zal de sap "slechts" beschimmelen of gisten.

En als je niet alle vertrouw hebt dat de ondernemer zijn verantwoordelijkheid neemt, kan je gerust een klacht indienen bij de NVWA, via Internet (www.vwa.nl) of telefonisch 24/7 via 0800-0488