Zelf sap maken van peren?

Niet met een sapcentrifuge en ook niet met een sappan. Hoe doe ik dit?

ps: Kan ik misschien zelf een sappan maken? Zo ja, hoe?!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
6.4K

Het beste antwoord

Toen ik nog geen sapcentrifuge had, maakte ik wel eens appelsap of appel-peren op volgende manier;

Ik zette een pan op met een laag kokend water en daarin had ik een iets kleinere gehangen die het sap op vangt. In deze bovenste pan hing ik een metalen vergiet en hierin deed ik het ongeschilde in stukken gesneden fruit. Alleen slechte stukjes sneed ik weg. Deksel erop en stomen maar. Het duurt enige tijd maar het werkt wel. Op het laatst perste ik het met een lepel wat uit en vulde dan het uitgelopen hete sap direct in schone potten met schroefdeksel. Direct het deksel erop en op zijn kop wegzetten. Het trekt dan vacuum en bederft niet zo snel.
Het is wel wat lichtbruin gekleurd maar lekker.

Ook een optie;
Doe het fruit in stukken in wat water en kook het. Voeg direct wat citroensap toe, hierdoor verkleurt het niet. Als alles gekookt is, kan je het helemaal fijnmaken met de staafmixer. Laat de pulp in een schone doek uitlekken die je boven een kom of pan hangt. Het sap loopt nu uit de doek en wordt in de kom/pan eronder opgevangen.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste amc,
Ik heb van mijn oude peertjes door jou idee ietsje aan te passen , nml au bain marie op te zetten , nu heerlijke heldere sap. bedankt en nu snap ik dat jij een zilveren medaille hebt, ik hoop tot de volgende vraag

Andere antwoorden (2)

Je kunt het fruit schillen en koken met wat water.

Dan de prut door een zeef roeren.

Daar zijn simpele roerzeven voor te koop.

Op het plaatje zie je een hele ouderwetse, die wij vroeger hadden voor het maken van appelmoes, bramenjam,
het zeven van zelfgetrokken soep, het zeven van tomaten voor de de soep .............en nog veel meer.

Ze zijn er ook in moderne varianten en het ding heet ook wel een passevite.

[maar eigenlijk is het zonde om alleen de sap te gebruiken, perenmoes is ook lekker.]
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een blender hebt kan je je fruit ook daarin doen. Als je wilt kan je het daarna ook nog zeven, en zo hou je alleen het sap over!