Kun je moe worden van thee?

Kun je van te veel thee (ongeveer 10 kopjes per dag) contenu moe worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
6.8K

Het beste antwoord

Thee bevat (behalve rooibos en kruidenthee) theïne. Deze laatste stof bevordert juist het zenuwstelsel, waardoor je een alerter gevoel krijgt en de vermoeidheid of het gevoel van vermoeidheid even weggaat.
Over het algemeen wordt aangeraden om je thee-gebruik te beperken tot 6 a 7 koppen per dag, omdat je bij 10 koppen per dag veel theine binnenkrijgt.

Het zou kunnen zijn dat je lichaam constant een oppepper krijgt door de theine en dat dan weer daalt, hierdoor ervaar je een soort van moeheid. Wellicht is het handig om je thee gebruik te beperken naar 6 koppen per dag en de rest op te vullen met water of rooibos thee. Hierdoor zal je lichaam minder fluctuaties meemaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Alles kan. Maar of dat bij jou het geval is kun je alleen zelf uitzoeken. Probeer een weekje zonder.
12 jaar geleden
Nee, eigenlijk kan dat niet. Er is een kans van een op de zoveel duizend dat je allergisch bent voor thee, maar dan heb je doorgaans andere verschijnselen dan moeheid (uitslag, buikpijn, jeuk, diarree).
Wat wel kan is dat je thee met suiker drinkt, en dan krijg je aardig wat binnen op een dag. Suiker laat je bloedsuikerwaarden nogal schommelen, en dat kan van invloed zijn op je welbevinden. En zelfs kan er een onontdekte diabetes zijn die problemen geeft.
Maar als je lange tijd moe bent, zou ik het niet in de thee zoeken maar in andere oorzaken. Loop eens langs bij je huisarts. Moeheid moet je serieus nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt er een beetje aan wat je een oorzaak noemt. Thee bevat zoals bovengenoemd theïne (=hetzelfde als caffeïne en coffeïne), en dit zorgt ervoor dat je wat alerter wordt en wat langer actief bent omdat het je vermoeidheid onderdrukt. Allemaal leuk en aardig, maar vermoeidheid is een signaal van het lichaam om duidelijk te maken dat je moet rusten. Ga je over je grenzen, en werkt de theïne uit, dan zal je dat best voelen.
Maar of thee dan de oorzaak is van je vermoeidheid? Ik denk eigenlijk van niet.

Toegevoegd na 3 minuten:
Daarbij kan de theïne er ook voor zorgen dat jij 's nachts slecht slaapt en overdag dus moe bent. In dat geval is de thee wel de oorzaak. Probeer anders eens groene thee, dat bevat geen theïne.