Hoe heet het vlekje dat ontstaat op bv een tafelkleed als er licht door een glas rode wijn valt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
1K

Antwoorden (7)

Het glas wijn werkt als een weinig perfecte gekleurde lens.
De lichtvlek die kan ontstaan op het tafelkleed is dus een onscherp reëel beeld van een lichtbron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het noemen; het schijnsel van licht door de rode wijn.
amc
12 jaar geleden
Dat is de schaduw van de wijn.
Ja echt waar!
Mensen, voor jullie met ongemotiveerde -duimen komen, verdiep je eens in de definitie van een schaduw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is de schaduw van glas en wijn.http://nl.dreamstime.com/photos-images/de-schaduw-van-de-wijn.html
Ik zou het "gebroken licht" noemen. De gebroken lichtvlek, de gebroken (zon)lichtplek of -vlek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet specifiek voor (al dan niet rode) wijn, maar voor dit soort lichtvlekken in het algemeen: dat heet in de optica een kaustiek. Helaas weinig over te vinden in het Nederlands, vandaar een Engelstalige bron toegevoegd.
12 jaar geleden
dat vlekje heeft geen naam.alles bij elkaar is het de schaduw van het glas +de wijn.in deze schaduw is een lichtere plek door de lichtbron die door het glas+vloeistof heengaat.je zou het "de lichtplek in de schaduw" kunnen noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Dat is het lichtspectrum.
Iedere kleur heeft heeft een eigen golflengte in dat spectrum.