Waarom word een kopje koffie ook wel een bakje leut genoemd en koffiedrinken koffieleuten?

Waar komt het woord leut/leuten vandaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
6.3K

Het beste antwoord

Het woord leuteren is helaas niet afkomstig van het woord leut of leute (het eerste Noord-, het tweede Zuid-Nederlands) dat plezier of pret betekent, maar ook een ander woord is voor koffie. Waarschijnlijker gaat het terug op het oud-Nederlandse "loteren/leuteren", dat "schudden, los zitten, waggelen" betekend moet hebben en in 1287 voor het eerst gedocumenteerd werd. De los zittende, schuddende betekenis klinkt door in het populaire "leuter", wat ook de verbinding met "gelul" aannemelijker maakt. In 1809/1810 treffen we het eerst gedocumenteerde "leuteren" aan in de huidige betekenis van "kletsen".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is onduidelijk waar de betekenis 'koffie' voor leut vandaan komt. Het etymologisch woordenboek zegt:

"leut 2 zn. (NN) ‘koffie’
Nnl. leut ‘koffie en melk door elkaar gekookt; opgewarmde koffie; verse koffie’ (Zaans) [1897; Boekenoogen], leut ‘koffie’ [1906; Boeventaal], een koppie leut (West-Fries) ‘een kopje koffie’ [1909; WNT intappen].
Herkomst onzeker. Misschien een overdrachtelijke, blijkens de attestaties oorspr. Noord-Hollandse, betekenis bij → leut 1 ‘pret’; een soortgelijke volksnaam voor ‘koffie’ is in dat geval → troost."
12 jaar geleden
Het woord leuten is afkomstig van het genormaliseerde woord voor het mannelijke geslachtsdeel (leuter). Daarom is leuten ook wel een betekenis voor lullen (praten/babbelen).
Koffie leuten is dus de betekenis voor lullen met koffie erbij.