Je hebt bronwater en mineraalwater; mineraalwater moet aan de bron zelf gebotteld worden, als je het elders bottelt, is het bronwater (maar dat kan dus feitelijk hetzelfde water zijn, sterker, het kan zelfs ook uit de kraan komen).

"Natuurlijke gashoudende mineraalwaters ontwikkelen aan de oorsprong of na bottelen, spontaan en duidelijk zichtbaar, koolzuurgas onder normale temperatuur en druk. Gashoudende mineraalwaters worden ingedeeld in drie categorieën met de volgende gereserveerde benamingen volgens EU richtlijn 80/777/EEG:

* Natuurlijk gashoudend mineraalwater: water waarvan het gehalte aan koolzuurgas afkomstig van de bron , na eventueel decanteren en botteling, even groot is als bij het ontspringen, eventueel rekening houdend met het opnieuw inbrengen van een hoeveelheid van hetzelfde watervlak of dezelfde onderaardse laag afkomstig gas, equivalent met het gas dat tijdens die bewerking is vrijgekomen en onder voorbehoud van de gebruikelijke technische toleranties.
* Met brongas versterkt natuurlijk mineraalwater: water waarvan het gehalte aan van hetzelfde watervlak of dezelfde onderaardse laag afkomstig koolzuurgas, na eventueel decanteren en botteling, hoger ligt dan bij het ontspringen is waargenomen.
* Natuurlijk mineraalwater met toegevoegd koolzuurgas: water waaraan koolzuurgas is toegevoegd dat een andere oorsprong heeft dan het watervlak of de onderaardse laag waarvan het afkomstig is."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mineraalwater
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik ben geen Scheikundig genie, maar volgens mij doen ze dit door koolzuurgas te laten ontsnappen in het water. Dit kun je zelf ook doen (met een frisdrankmachine). Je hebt volgens mij flessen met zuurstof, en deze kan men dan met hoge druk in de vloeistof laten ontsnappen. Dit gebeurt met speciale apparatuur.