Is er verschil in hoe gezond water is?

Ik koop regelmatig flesjes drinken (meestal water) bij benzinepompen, kiosken etcetra. Zit er verschil in hoe gezond het water is van de verschillende merken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken

Het beste antwoord

Als je erg veel water drinkt, kies dan liever voor kraanwater. Flessenwater bevat vaak vrij veel mineralen, en ook ongezonde reststoffen, en een teveel daarvan kan problemen geven.

Wil je toch water kopen, kijk dan op het etiket naar hoeveel "droogrest" er in zit. Tussen 50 en 500 mg/l wordt licht gemineraliseerd genoemd. Het water met de minste mineralen is Spa blauw - 33 mg/l als ik me goed herinner, en dit is geschikt voor iedereen om veel van te drinken.

Maar op de site van Contrex bv., wordt zulk water zo omschreven "Sommige mineraalwaters kunnen erg arm zijn aan mineralen en spelen geen rol in de aanvoer van deze voedingsstoffen. Anderen, zoals Contrex, kunnen dan weer een belangrijke bron van mineralen zijn."
Contrex bevat meer dan 1500 mg/l.

Voor een "volledig" overzicht van de in diverse merken aanwezige stoffen, zie http://www.mineralwaters.org/

Aan jou de keuze!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sinds is die gave Camelbak bottle heb, voor mij alleen nog maar water uit de kraan! :-))
http://www.goeievraag.nl/vraag/water-meenemen-onderweg.19881
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's een heel interessante site (mineralwaters.org bedoel ik)! Ik heb geen tekort aan mineralen - die krijg ik voldoende binnen door normaal gevarieerd te eten. Alle extra mineralen moeten worden uitgescheiden, en vormen dus een belasting voor met name de nieren. Toegevoegde waarde hebben die mineralen niet, ze zijn overbodig. Voor mij dus gewoon kraanwater!

Andere antwoorden (2)

Voor gewone, gezonde volwassenen maakt het niet uit. Alle water wordt uitgebreid getest.

Je zou hooguit kunnen zeggen dat kraanwater gezonder is dan flesjeswater. Kraanwater moet voldoen aan alle eisen waaraan ook flesjeswater moet voldoen, en daarnaast aan nog een hoop extra eisen. Aan kraanwater gelden dus meer en strengere eisten gesteld dan aan flesjeswater.

Sommige flesjeswaters (mineraalwaters) zijn af te raden voor zeer jonge baby's, voor mensen met stofwisselingszwaktes, en voor mensen met bijvoorbeeld nier-, blaas- of leverproblemen. Die waters bevatten erg veel mineralen. De nieren van baby's hebben daar problemen mee, en kunnen er zelfs door beschadigd raken. Hetzelfde geldt voor mensen die een stofwisselingszwakte hebben of bepaalde orgaanproblemen: ook zij kunnen moeite hebben met het verwerken van die mineralen.

Over het algemeen geldt echter, dat je elk water dat in West-Europa wordt verkocht veilig kunt drinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het drinken van kraanwater is ten eerste gezonder omdat er niet zoveel (overbodige) mineralen inzitten! Verder is het natuurlijk vele malen goedkoper dan water uit zo'n flesje! Ik zou zeggen koop nog 1 keer een flesje,bewaar dat en vul hem thuis met kraanwater!!