Hoe komt het dat, hoe hoger het alcoholpercentage, des te duurder de fles?

Hoe komt het dat een hoger percentage van alcohol op een fles, de fles duurder maakt?

bv. fles bacardi 20% kost veel minder dan fles Bacardi 35% alcohol.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
1.5K

Het beste antwoord

Dat heeft met het destileer proces te maken. De productie duurt langer.

Het is overigens niet zo zwart wit als je stelt hoor, er zijn genoeg flessen drank met een hoog percentage die veel goedkoper zijn dan dranken met een lager alcohol percentage. Het eea is ook afhankelijk van de kwaliteit en merk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bacardi is een zeer duur (alcohol)merk. Maar zijn er vergelijkbare merken die even goed zijn, maar veel minder kosten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat dat smaakafhankelijk is. Ik drink bv graag Vodka, maar Smirnoff (toch een duurder merk) vind ik niet te zuipen. Ik ben gewoon gaan testen. Tja, dan doe je wel eens een miskoop... Uiteindelijk de vodka gevonden die ik wel erg lekker vind. En goedkoper dan die Smirnoff bocht.

Andere antwoorden (5)

Alcohol is een stuk duurder dan water.

Hoewel merk en kwaliteit natuurlijk ook meespeelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De destillatieproces is wat eigenlijk de prijs geeft aan de drank zelf. Maar dat wil niet zeggen dat elke fles drank met een gelijke percentage de zelfde prijs heeft. Een whiskey wordt gemaakt, tijd speelt een rol, het type vat waarin het word gedistilleerd, de grondstoffen en het afbranden van het vat.

Als je een duur vat hebt van bijvoorbeeld eiken daarbij dure kwaliteits grondstoffen en 15 jaar gebotteld kan je nagaan dat de prijs hoger is dan een whiskey die 5 jaar heeft gebotteld. Terwijl de alcohol precentage wel op 37% blijft hangen.

Ook bij wijnen speelt die zelfde regel. Simpele wijnen zoals port kan je kopen voor 3 euro terwijl ze een alcohol precentage hebben van 19%. Dus ook hieruit kan je stellen dat de prijs ligt aan de behandelwijze van de drank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit heeft ook te maken met het afschrikken van publiek. Jongeren die niet al te veel geld hebben te besteden, worden zo gedwongen om de flessen te kopen waar een lager alcoholpercentage in zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met het distillatieproces heeft het niet veel te maken. Eerder wel met het rijpingsproces. Het alcoholpercentage heeft op zich niets met de prijs te maken. Je mag ook niet vergeten dat de alcohol wordt verdund tot resp. 20 % en 35 % door het aan te lengen met water. Hoe minder aangelengd, hoe 'puurder' de alcohol. En de commercie moet ook draaien, hè. Met een percentage van 35 % heeft de klant het gevoel dat hij iets speciaals gekocht heeft en dus is hij waarschijnlijk bereid om er ook iets meer voor te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft ook te maken met de accijns die erover betaald wordt.
Hoe sterker de drank, hoe hoger de accijns.
Accijns is een heffing van de overheid om het gebruik van alcohol te ontmoedigen.