Het nummer 'Het is een nacht' van Guus Meeuwis zingt hij Op de vloer ligt een lege fles wijn. is dit fout? Het is toch een lege wijnfles?

Een fles wijn is bij voorbaat toch al vol?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Dranken
5.2K

Antwoorden (17)

Het mag allebei en anders is het dichterlijke vrijheid
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, dat klopt volgens mij is het ook een lege wijnfles.
Maar een lege fles wijn is klinkt mooier in het liedje.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het kan allebei. Het is spraak.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een fles wijn is net zo correct als een wijnfles. Het enige verschil is dat een wijnfles gewoon een fles is met de typische vorm waar we vaak wijn in doen, een fles wijn is een fles van elke vorm waar ook echt wijn in zit/zat. Verder is het natuurlijk dichterlijke vrijheid, dit klinkt beter.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hij wil hiermee aangeven dat er wijn in de fles zat vóórdat hij leeg was.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Klopt, dit is fout.
Contradictio in terminis!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik denk dat je wel gelijk hebt maar dat we dit kunnen goedkeuren onder het mom van dichterlijke vrijheid. Dus blijkbaar mag je spel en grammatica fouten maken als je dichter bent.

Sowieso is het gewoon een goed nummer dus laten we niet teveel zeuren over de tekst.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Guus zegt het, dus het klopt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hij geeft aan dat er ook andere flessen liggen, zoals whisky flessen en cognac flessen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Denk idd dat het dichterlijke vrijheid is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En daarbij, praten niet alle Brabanders een beetje krom? ;) (zeej de braobander in hart en nieren!)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De fles wijn is leeg, een lege fles wijn dus.

Dichterlijke vrijheid, je hebt echter wel gelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het extra commentaar "Een fles wijn is bij voorbaat toch al vol?" is natuurlijk ook onzin. Is het geen fles wijn meer als hij al half leeg is, of als er pas 1 glas uit is geschonken?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een glas bier is iets anders dan een bierglas; een glas wijn iets anders dan een wijnglas. Zo is een fles wijn ook iets anders dan een fles wijn. Je kunt daarom zeggen "een leeg glas bier" of "een leeg bierglas", zoals je ook kunt spreken van "een lege fles wijn" of "een lege wijnfles". Geen sprake daarom van dichterlijke vrijheid. Het eerste refereert aan een fles voorheen gevuld met wijn, het tweede aan een specifiek soort fles.

Ik denk overigens niet dat Guus Meeuwis zich bewust is geweest van dit onderscheid, maar een wijnfles bedoelde waar hij een fles wijn schreef.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het moet natuurlijk wel rijmen!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
anders rijmt de zin niet op: en kledingstukken die van jou of mij kunnen zijn

Dichterlijke vrijheid dus
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Taalkundig niet juist, maar het bekt lekker in de liedtekst.
Vergelijk 't met de uitroep van René Froger in het lied Een Eigen Huis (tekst HenkWestbroek):
"De zon die doorbreekt, een vers kopje théé....".
Beter is: een kop verse thee, maar dat bekt niet lekker.
Dus inderdaad: artistieke vrijheid.