Hoe lang kun je een geopende fles likeur / martini / sterke drank bewaren?

Ik drink namelijk niet veel en de flessen raken dus bijna niet leeg. En vrienden komen vaak met de auto dus drinken ze ook bijna niets. Flessen zat, allemaal open, alleen zijn ze nog goed??

Ik heb erbij die al 3 jaar openstaan. Even voor de duidelijkheid.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
179.8K

Het beste antwoord

Bier en wijnen zijn niet onbeperkt houdbaar. Op bier staat een THT datum. Wijnen zijn afhankelijk van het soort hoe lang dat houdbaar is. Versterkte dranken zoals Port, sherry, vermouth en martini zijn na opening beperkt houdbaar. Ook hier is het weer afhankelijk van de soort. Een gewone fles ruby port kan wel een aantal weken geopend bewaard worden. Een vintage port na opening niet. Sterke dranken zoals jenever, whisky, cognac, rum etc. zijn onbeperkt houdbaar, wel bewaren op een droge en donkere plek om verkleuring tegen te gaan. De meeste likeuren zijn ook onbeperkt houdbaar. Echter kan je hier wel veel suikerkristallisatie krijgen rond de dop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Bij echt sterke drank moet dat volgens mij niet uitmaken. Dat moet wel enkele jaren meekunnen.
Wij gebruiken cognac bijvoorbeeld alleen voor het koken... dan raakt zo'n fles niet snel leeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen probleem... Misschien dat het alcoholprecentage afneemt, maar die dranken zijn heel goed te bewaren...

Geen enkel organisme kan ertegen, ook de mens niet in grote hoeveelheden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gedistilleerd blijft jaren goed. Wel donker wegzetten.
Wijnen inclusief Sherry en Port blijven minder lang goed als ze eenmaal geopend zijn. Sommige gaan wrang smaken of zuur en anderen krijgen een laag bezinksel op de bodem.
Ook gesloten flessen wijn kunnen lang niet allemaal bewaard blijven. Het best informeer je er naar bij aankoop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sterke drank met een alcoholpercentage boven de 25% kun je doorgaans vrij onbeperkt bewaren. Hoewel ik niet de proef op de som wil nemen bij een fles die al 3 jaar open is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag geen problemen geven maar in een eventueel tweede ijskast kan natuurlijk ook..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sterke drank kan je onbeperkt bewaren, mijn man drinkt graag op een zondag een glaasje rum-cola, nu koopt hij flessen rum in de aanbieding, schrijft de aankoopdatum op de etiket en legt ze in de kelder te rusten, zo heeft hij een voorraad aangelegd en hij pakt steeds weer de oudste fles , en die zijn soms al 10-15 jaar oud en mijn man zegt dat hoe langer rum ligt te rusten hoe lekkerder hij wordt
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hoelang je een geopende fles likeur, martini of sterke drank kunt bewaren, hangt af van de specifieke drank en hoe goed deze is afgesloten en bewaard. Over het algemeen blijven likeuren en vermouts enkele maanden tot een jaar goed na opening, terwijl sterke dranken zoals whisky en rum vaak langer houdbaar zijn vanwege hun hogere alcoholgehalte. Bewaar de fles op een koele, donkere plaats en sluit de fles goed af om oxidatie te verminderen.
een jaar geleden