Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke soorten cola leveren energie op?

Soorten cola die energie leveren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
3.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

alle. alles wat calorieën bevat levert energie. :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle cola waar suiker in zit. Cola light bevat niet tot nauwelijks energie.
(Lees meer...)
bamibal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar wel caffeïne. Dit is ook een stimulerend middel.
bamibal
13 jaar geleden
caffeïne is of levert geen energie.
Laten we uiteraard niet vergeten dat er in cola ook cafeïne zit. Ik neem aan dat je hier op doelde? Dus ja ook op dat gebied zal cola je een kleine oppepper geven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Energie wordt in voedingsmiddelen opgeslagen door middel van caloriën. Dat kan in de vorm van vet, eiwitten, koolhydraten (bijvoorbeeld suiker) en alcohol.

Als we het over cola hebben snap je dus dat cola met een hoog suikergehalte je de meeste energie opleveren.
Drink je cola-light of -zero dan zijn die suikers vervangen door zoetstoffen met weinig, of geen energetische waarde.

Cafeïne in cola geeft je geen energie, maar is een stof die de hersenen het seintje "ik heb slaap" laat uitstellen. In energiedrankjes als RedBull is die stof (+taurine, lijkt op cafeïne) in veel hogere mate aanwezig.

Toegevoegd na 8 minuten:
Kortom: Cola met veel suiker levert veel energie. Als je 18+ bent kun je voor extra energetische waarde een scheutje sterke drank toevoegen, of een scheutje olie (lijkt me niet lekker)

1 gr. vet bevat 37 kJ aan energie
1 gr. alcohol bevat 29 kJ aan energie
1 gr. suiker bevat 17 kJ aan energie
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding