Welke koffie drink je het liefst en waarom ?

De laatste, nou , inmiddels al jaaaaren, kun je bijna nergens meer terecht (zeker niet bij particulieren, maar ook in andere niet-commerciele gelegenheden waar koffie wordt geschonken en zelfs enkele commerciele) zonder een bak Senseo voor je neus te krijgen.
Nou ben ik persoonlijk helemaal niet zo dol op die koffie, integendeel, maar meestal is het dat of niks. Los daarvan vind ik het ook te duur (toch twee pads nodig voor een volle bak) en veel te veel gedoe met dat apparaat, vooral voor meer personen.

Daarnaast neemt juist het koffie-snobisme ook in hoog tempo toe ; achterlijk dure espresso-apparaten met vreemde cupjes of exotische koffiesoorten en zelfmalerijtjes die ook lang niet allemaal lekker weg te slobberen zijn.

Ik beschouw mezelf met 8 tot 12 bakken van minimaal 250 cc per dag als een rasechte doorgewinterde koffieleut, maar drink het liefst - oh, blasfemie - de allergoedkoopste oploskoffie. (ja, die van E1,50 voor een grote pot; doe ik een week mee). En tsja, je went aan smaken zeggen ze, dus die vind ik ook écht het allerlekkerst. Maar als je ergens op bezoek bent en je vraagt of ze ook oploskoffie hebben, kijken ze je aan of je een drol in plaats van een gebakje hebt besteld....

Zijn er nog mensen die niet bezweken zijn voor de Coffepad-invasie ? En zoja, waarom niet ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
2.2K

Antwoorden (18)

Ik ga ook voor de oploskoffie (gedroogvriesde).

Op het werk hebben we een dure Saeco, maar ook een goedkope potkoffiemaker.

En de tweede koffie vind ik lekkerder.

Senseo is me overigens altijd te slap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor dagelijks gebruik: Senseo. Dan wel extra dark roast van AH eigen merk, die is niet alleen goedkoper maar ook arbeidersvriendelijker dan de officiële DE senseopads, terwijl ze wel goed bruikbaar zijn. (Sommige van de goedkopere pads hebben geen duidelijke boven en onderkant of hebben ongelijke randjes, wat kan leiden tot misbrouwsels.) De regular pads maken een veel te slap kopje, daarom extra dark roast. Ik gebruik ook wel eens een tweekopspad met de hoeveelheid water voor één grote kop (op mijn Senseo instelbaar: esspressokopje, gewone kop of grote kop).

Voor grote groepen: ouderwets koffiezetapparaat, roodmerk filterkoffie, liefst Fair Trade. Anders loop ik alleen heen en weer te rennen naar de Senseo in plaats van te genieten van het bezoek. Ik zou voor de Senseo overigens ook Fair Trade gebruiken als die goede koffiepads in normale hoeveelheden (dus niet van die minizakjes) zouden verkopen.

Op vakantie of reserve voor als de pads op zijn: AH goudmerk oploskoffie. Roodmerk oploskoffie vind ik niet te zuipen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, ik ben een rasechte koffie-addict en dan bedoel ik ook echt koffie. Geen oplosprut (sorry) en al helemaal geen Senseo. Senseo vind ik geen koffie.

Nee, er gaat niets boven het gezellig pruttelende geluid van de ouderwetse koffiezet-apparaten en dan de heerlijke aroma van Douwe Egberts goudmerk. Liefst lichtelijk sterk gezet en dan ook echt puur genoten. Niets geen suiker of melk, maar pure koffie.

Daarnaast ben ik eigenlijk wel heel nieuwsgierig naar die duurste koffie ter wereld, die waarvan de koffiebonen door het lichaam van de Civet-katten gereisd hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mij maakt het in principe niet zoveel uit. Ik hou van alle soorten koffie zowel oploskoffie als filterkoffie.

Pas geleden een mooie koffiemachine gekocht, en ik moet je zeggen het is ongelooflijk lekker. :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga voor de gewone roodmerkkoffie die ik zet met zo'n standaard elektrisch pruttelapparaat. Lekkerder dan koffie uit de Senseo of de klonen daarvan. Veel minder gedoe. Of je nu twee of twaalf kopjes zet, het apparaat werkt altijd, de koffie mislukt nooit, en vooral bij twaalf kopjes kost het je aanmerkelijk minder tijd.

Toen ik student werd en uit huis ging, kocht ik mijn eerste pruttelaar. Het apparaat heeft het 20 jaar volgehouden, slechts één keer tussentijds ontkalkt. Na 20 jaar lekte het apparaat een heel klein beetje. Ik heb het toen voor de tweede keer ontkalkt, maar toen bleek dat het juist de kalk was die het lek nog enigzins dichthield - na het ontkalken lekte het ding behoorlijk.

Toen moest ik een nieuw apparaat kopen. Dat apparaat gebruiken we nog steeds.

Toen we naar Amerika gingen, namen we wat oploskoffie mee. Je kunt in Amerika overal koffie bestellen, maar je krijgt nooit koffie - ze schenken alleen slappe bak. Om dat drinkbaar te maken, voegden we zelf oploskoffie toe. Dat was nog steeds lekkerder dan pure oploskoffie - dat gebruiken we ook wel eens, maar alleen als er niets anders is.

Ranglijst:
1. Echte Italiaanse koffie - dus niet uit een toeristenoord.
2. Zelfgezette koffie uit een pruttelapparaat.
3. Senseokoffie.
4. Amerikaanse koffie met toegevoegde oploskoffie.
5. Oploskoffie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga voor 'alles' of 'niets'.

Thuis heb ik een super-de-luxe espresso machine. Ik drink kleinschalig gebrande koffie (bijvoorbeeld van Brandmeester, ed). Het lekkerste vind ik gewoon de dubbele esspresso.

Is mijn machine naar een onderhoudsbeurt, of ben ik op vakantie, dan het liefst gewoon oploskoffie. Ook prima, niets mee, kan je 100 jaar mee worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had zelf een heel oud koffieapparaat van Philips uit 1988. Die maakte echt de lekkerste koffie! Helaas is die 2 weken geleden bezweken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ehm

in de ochtend senseo (goedkope pads van een "kleine" winkel)
op het werk uit het automaat
in de avond senseo (goedkope pads van een "kleine" winkel)

in het weekeind gemalen koffie van de Tchibo..

Ik zit zelf gemiddeld op 11 bakken (wisselend tussen de 250cc en 333 cc - verschillende mokken op het werk) dus:

"Gegroet medekoffiejunk"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koffie verkeerd of Caffe Latte.

Elke ochtend Senseo op het werk
smaakt ook goed (Mild Roast).
(Wakker worden is het hoofddoel
van mijn koffie-gebruik).

Ik ben dus geen echte koffieleut.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben (nog) niet een echte koffie drinker. Oploskoffie vind ik wel heel lekker en sinds kort drink ik ook wel eens koude koffie in een blikje (van douwe egberts). Eerst heette dat Café Smooth, maar dat kan ik nu niet meer vinden. Laatst had ik cappuccino in een blikje, was net zo lekker!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat het aantal bakkies per dag betreft, kunnen we elkaar een hand geven. Aangezien ik de hele dag alleen thuisben, heb ik gekozen voor het gemak: de Senseo dus.
Dan heb je de hele dag verse koffie (cappaccino van Nescafé). Alleen wordt de hoeveelheid in zo'n kopje na verloop van tijd steeds minder, ondanks regelmatig ontkalken. Ben al aan mijn derde apparaat bezig.
Als ik naar het buitenland ga, vooral Turkije, Griekenland en Egypte, neem ik oploskoffie mee. Want koffie moet wel naar koffie smaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga voor Italiaanse koffie! Illy, segafredo of lavazza; gewoon filtermaling in ouderwets koffiezetapparaat. Nog lekkerder is het als deze koffie gezet wordt met een goede espressomachine en als je dan ook nog in Italie bent is het helemaal perfect.
Per ongeluk laatst een keer DE goudmerk gedronken, echt niet lekker. Ruikt en smaak naar verbrande koffie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb geen Senseo, en wil het ook niet. De koffie is gewoon niet sterk genoeg voor mij.
Ik zet als ik alleen ben koffie met mijn pergolator, gewoon op het fornuis. Een lekker sterk bakkie is het resultaat.
Krijg ik bezoek, dan zet ik met mijn ouderwetse koffiezetapparaat een volle kan. Een goede tweede...
Oploskoffie vind ik echt niet lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het liefst drink ik filterkoffie (dus met zo'n ouderwets pruttelapparaat) en dan met gekookte volle melk er in... Zoals het VROEGER standaard was, in plaats van de senseo'tjes.
Die vind ik wel te drinken als ik even snel iets wil vlak voor ik weg moet ofzo, maar ze zijn inderdaad veel te slap om echt lekker te zijn.

Ook erg lekker is de Wiener Melange zoals op de manege van m'n zusje - ik vind het niet erg om haar nog een keer weg te brengen ofzo =) (Dieuwke, als je dit leest, niet tegen me gebruiken hoor haha)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn voorkeur heeft gewone filterkoffie en dan de exotische van AH (Brasil of Ethiopië).

Ik heb wel een senseo, maar heb daar een paar jaar over getwijfeld. Soms is het gewoon gemakkelijker als ik maar 1 kopje wil van 1 pad. Ook Senseo gaat vervelen, dus die filter gaat er nooit uit. Espresso? Bah, het eerste kopje mag ik altijd. Dus neem ik gewoon zelf een glas thee mee als ik ergens ga vergaderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De allerlekkerste koffie vind ik instantkoffie van Nescafé Espresso vol van smaak echt heerlijk!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kijk eens op deze site. hier kun je de geschiedenis van koffie lezen.

http://eten-en-drinken.infonu.nl/producten/35804-geschiedenis-van-koffie.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bonen haal ik bij Xenos of Aldi en ik maal ze met de hand. Het espresso-apparaat is een Saeco van een jaar of acht die niets automatisch doet, als kind mocht ik geen stoommachientje en dan krijg je dat soort dingen.
Meeste bezoekers vinden de koffie lekker.