Mineraalwater, waar komt dit nou werkelijk vandaan?

Tijdens de lunch zitten discussiëren over de afkomst van bronwater. Onze directeur zegt dat het gewoon in 1 fabriek word gebottled en ze elke keer een andere etiket en flesje gebruiken. Een andere zei dat het gewoon kraanwater is dat duurder verkocht word.

Wat is nou waarheid, weten jullie het?

Ik drink namelijk al ruim 5 jaar bronwater, en wil niet langer meer genaaid worden. Ik betaal dan meer voor het water dat gewoon uit de kraan komt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
15.9K

Het beste antwoord

Heb twee jaar in Spa gewerkt in de kwaliteitsdienst (Institut Henri Jean te Spa- België) De politiek van het bedrijf bestaat erin een zo grote mogelijke periferie rond de bronnen op te kopen, zodat er zeker geen enkel contaminatie mogelijk is. De bronnen zitten nu in een soort bunker uit veiligheidsmaatregelen. Op de dienst kwaliteit werken 28 personen. Elke morgen en middag zijn er smaakproeven en de controle uit de bron is permanent. Spa heeft een enorme know-how op gebied van mineraal water.De groep Spadel betaalt aan de stad Spa jaarlijks een vrij grote som geld (in de MIO euro)om de bron te benutten. De groep Spadel(Spa , Bru, van zijn kant doet er alle aan om de site van de hoge venen te beschermen. Geef je directeur eens een ticketje naar Spa om de fabriek te bezoeken en de bron van Marie-Henriette. Er zijn veel hotels, b&b enrestaurants in de stad zelf. Bezoek schriftelijk aan te vragen.PS: Spa heeft de IS0 9000 norm sinds tien jaar behaald en heeft al zijn processen gescreend op continu verbeteren .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Als je niet meer genaaid wilt worden, neem je gewoon kraanwater. Bronwater is in principe 't zelfde, alleen heb je exsclusieve bronnen die hun eigen merk water op de markt zetten.

Toegevoegd op 02-06-2009 15:11:07
Gaat 't je (ook) om de prik?
Zie dan: http://www.goeievraag.nl/vraag/spuitwater-vergelijkbaar-spa-rood-minder.9289
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Definieer "bron"... De bron kan een kraantje zijn ergens, dat dan dient om de flesjes te vullen...

Maar een bron is aan regels gebonden, vooraleer je het bronwater mag noemen...

En voor elke bron geldt dat er specifieke mineralen in zitten die van de bron stammen... Dat is minimaal verschillend voor alle bronnen, want het water voldoet altijd aan dezelfde chemische regels...
Doe je er een smaakje bij dan verandert het geheel weer, dan is het afhankelijk van de additieven...

Elk water is mineraalwater want er is nergens puur H2O dat waar dan ook uit komt, hetzij uit de grond, hetzij uit een kraan...
Gedemineraliseerd water is H2O, alleen dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat gezegd is tijdens jouw lunch, is niet waterdicht.
Gewoon kraanwater is het niet, maar over smaak valt niet te twisten.
Misschien heb je wat aan deze site. Drink ze en kraanwater kan heel lekker zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed geformuleerd ook. Niet waterdacht ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(sorry, waterdicht)
Er zit geen verschil tussen Nederlands kraanwater en water uit een flesje. Bronwater komt uit een bron, kraanwater kom net zo goed uit een bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je directeur heeft gewoon gelijk. Dit wordt namelijk door 'Vrumona' geregeld onder een x-aantal merk namen. En het water komt daar gewoon uit een (grond)waterbron, zoals er eigenlijk in iedere streek regio wel een waterbron zit...

Arnhem heeft er bijvoorbeeld 3, waarvan 2 relatief dicht bij elkaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt aan het merk mineraalwater, en aan het gebied in Nederland.

Allereerst het mineraalwaterin flessen: als er een specifieke bron/gebied genoemd wordt, komt het ook Daarvandaan. Daar zijn namelijk regels voor, en die worden ook gehandhaafd. Zo komt Sourcy uit Utrecht, en Spa uit de Hoge Venen in België. Dus absoluut niet hetzelfde water met een ander etiketje. Je kunt overigens ook gewoon verschil proeven tussen verschillende waters. De samenstelling van de verschillende waters is ook anders, informatie over het mineralengehalte en miligram residu droge stof per liter staat ook op het etiket.

Dan het kraanwaterverhaal: dat klopt. Niet voor ieder mineraalwater en ieder deel van Nederland, maar het komt voor. Woon je in Utrecht (ik dacht zo uit mijn hoofd dat die het was) dan komt je kraanwater uit dezelfde grond als Sourcy. Woon je in Rotterdam, dan komt je water uit de Biesbosch, en dat is weer heel ander water dan Sourcy. En Perrier of Evian komt in Nederland echt nergens uit de kraan.

Toegevoegd op 02-06-2009 15:37:01
In de volgende bron een informatief Wiki-artikel:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hé SuzyQ, hebben we tegelijk over Sourcy zitten typen!
Kraanwater moet aan hogere eisen voldoen dan mineraalwater. Zie bron.

Bar-le-Duc en Sourcy worden opgepompt uit een ondergrondse waterlaag onder de Utrechtse Heuvelrug. Het kraanwater in Utrecht komt uit diezelfde waterlaag. Het is dus gewoon hetzelfde water! Hooguit aan iets meer controles onderworpen.

Woon je in de directe omgeving van Utrecht of net iets ten oosten daarvan, dan stroomt er dus pure Sourcy uit je kraan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De discussie is bekend, deze heb ik ook weleens op school gehad (krijg je met een opleiding voedingsmiddelentechnologie :P). Om te beginnen moet het duidelijk zijn dat zowel bronwater als mineraalwater uit een bron komen en niet uit de kraan. Dit mag namelijk niet zomaar.

Er is wel een verschil tussen bronwater en mineraalwater. Bronwater wordt namelijk direct bij de bron in een fles gedaan en mineraalwater wordt eerst vervoerd naar een fabriek om daar gebotteld te worden.