Waarom zijn de noten op een gitaar niet op een logische volgorde gezet, net als op een piano?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De snaren van een gitaar hebben wel opeenvolgende noten als je alleen maar 1 snaar zou bespelen. Als je die van boven naar beneden bespeelt, of andersom, zul je dat ook horen, de toon woordt steeds hoger of lager. Maar de snaren hebben ook een verschillend formaat van dikte, daardoor kun je andere tonen met elkaar combineren in een akkoord. En ja dan heb je idd soms te maken met lastige vingerhoudingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

omdat een gitaar heel anders in elkaar steekt dan een piano,
als je de noten op een logische volgorde zou willen hebben zou je maar 1 snaar moeten hebben.
Of je zou voor alle noten een snaar moeten hebben die je maar op 1 manier kan aanslaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gitaar en poiano zitten heel anders in elkaar daarom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Piano:
-Elke noot een eigen snaar
De snaren hebben dus exact de goede lengte zodat zij het juiste geluid maken.

Gitaar:
-Meerdere noten op één snaar
Je zult dus zelf de snaar verkorten of verlengen door de snaar tegen het metaaltje te duwen. Hierdoor wordt de snaar korter, waardoor de golflengte kleiner wordt en de toon hoger.

Dit zijn natuurkundige wetten en die kan je dus niet zelf bepalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is er niet logisch aan? Je hebt een e, a, d, g, b en e snaar (een aap die geen bananen eet), Elke fret is een halve toonafstand omhoog. Normale toonafstanden C---1---D---1---E---1/2---F---1---G---1---A---1---B---1/2---C, als je dus op een e snaar een f gaat spelen druk je fret 1 in, wil je de g spelen, druk je fret 3 in. Dat is logisch.