Combinatie van
* heel goede voorbereiding [ niet alleen door hem maar ook door een grote groep medewerkers]
* Voorkennis.
* Mensenkennis. Reacties van mensen in de buurt goed kunnen interpreteren.
* Raden. Eerst door iets in het algemeen te roepen, vervolgens te kijken wie er zijn hand opsteekt.
* Cold reading ("koud lezen") is een methode om, zonder werkelijk iets over de gesprekspartner te weten, bij die gesprekspartner de indruk te wekken dat men wel iets over hem weet. Bluffen en opletten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cold_reading
* Slimme gesprekstechnieken.
* Inspelen op het geloof van de toehoorders.
* Zelfoverschatting, zelfgeloof.

Ook Derek Ogilvie is niet geslaagd voor de test van James Randi.
http://www.youtube.com/watch?v=iZq-ly3n1ew
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed compleet antwoord, +1 Als illustratie hierbij nog een link naar een verslagje van een lid van Skepsis die de show van Ogelvie heeft bezocht. http://www.goeievraag.nl/vraag/leven-dood-bestaat-derek-ogleville.73426
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Couldn't agree more! @SuzyQ. Was benieuwd naar het verslagje waar je aan referreert, maar je linkt terug naar deze vraag. Zou je er nog eens het goede linkje willen neerzetten? Dank!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat ze het over deze link heeft. http://www.skepsis.nl/s-frames.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan ben je er nog niet helemaal zie ik. Kies "paranormaal" en vervolgens voor Derek Ogelvie (2009)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeps, foutje, ik bedoelde deze: http://www.skepsis.nl/blog/2009/11/een-miskraam-van-derek-ogilvie/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Perfect antwoord

Andere antwoorden (5)

Derek Ogilvie is een kunstenaar in psychologie! Wat deze man doet is een kunst op zich, maar heeft erg weinig te maken met het echte leven na de dood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heet cold reading. Daar is een heel mooi boek over geschreven; the full facts book of cold reading van ian Rowland.
Lees dat maar eens, dan weet je genoeg!

Allemaal fake!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mij is er wel leven na de dood!

Dus Derek Ogilvie is in staat kontakt te maken met overledenen.

Ben onlangs naar een programma van hem geweest en ik was onder de indruk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alsof, je wordt (als je er in gelooft) beduveld waar je bij staat, of zit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mensen die naar zo'n show komen gaan daar heen omdat ze contact met hun overleden familielid of vriend wíllen, en vaak is de wens de vader van de gedachte. Plus dat er voor dat een show op tv komt er ontzettend in word geknipt en geplakt zodat het er allemaal heel soepel uitziet. Ze laten natuurlijk niet zien dat hij eerst 5x fout raad voor hij een goed antwoord geeft.