Het zakmes, Is de restauratie gefaked?

bij een veel oudere YT video uit 2011 zijn de kleuren zoals in afbeelding 2.
Dus die verblauwde kleuren lijken gefaked.

https://www.youtube.com/watch?v=7M44votPPBo&t=26s

Picture for question
een maand geleden
in: Televisie
3.4K
Amadea
een maand geleden
Wat is het precies dat jij bedoelt te vragen? Het is een heel bekend verschijnsel dat oude afdrukken, foto's en filmpjes onder zonlicht blauw worden.
roel88
een maand geleden
In andere stukken van dezelfde vergelijking zijn de kleuren anders redelijk gewoon. Trouwens waarom zouden ze een oude versleten analoge opname als master gebruiken? Ik zou toch aannemen dat die onderhand alang professioneel gedigitaliseerd is om verder achteruitgang te voorkomen? Het is ook op DVD verkrijgbaar en staat op NPO gemist, dat natuurlijk ook Digitaal.
roel88
een maand geleden
Onprofessionele studio dan, dan je zou toch aannemen dat ze die opnames donker en droog bewaren?
LeonardN
een maand geleden
@Amadea
De vrager vraagt zich af of de restauratie niet nep is. Je kan natuurlijk de originele (nog gewoon goede) beelden even blauw maken, en dan zeggen dat de blauwe beelden "voor" zijn en het origineel "na" is. @roel88
Het is volgens mij niet de norm om alle oude analoge films te digitaliseren. Een DVD is inderdaad wel digitaal maar niet zo goed als de 35mm analoge film. Het gebeurde zelfs wel dat de VHS-versie van een film op DVD werd gedrukt ipv de master te gebruiken. https://www.eyefilm.nl/whats-on/het-zakmes/265175 "bij een veel oudere YT video uit 2011 zijn de kleuren zoals in afbeelding 2."
Als je dat zegt snap je niet WAT er gerestaureerd is. Een DVD of YT-filmpje verkleurt niet, maar die is ook niet geschikt voor bioscoopvertoning of om te dienen als master voor bijvoorbeeld een 4k Bluray. Daar wil je het origineel voor hebben. Maar die is analoog en dus kans op verkleuring etc.
roel88
een maand geleden
Waarom DVD niet geschikt? (Digitaal) niet scherp genoeg?, dan kun je toch upscalen naar HD ofzo?
4K lijkt mij zinloos voor een film die oorspronkelijk analoog SD was. Ik zou toch aan nemen dan het analoog allang is gedigitaliseerd?, desnoods naar een digitale videoband? (die verkleurd trouwens ook niet) Voor mij gevoel is het nog steeds nep, een filter om op te scheppen. Trouwens als die echt zo verblauwd is en zo weinig kleur lijkt het mij vrijwel onmogelijk de originele kleuren te calculeren. Of hebben ze daar weer de DVD versie voor gebruikt?
roel88
een maand geleden
Overigens snap ik nog steeds niet hoe het verkleurd kan zijn, als het donker en droog bewaard wordt kan het praktisch niet verkleuren. Als dat al zo erg gebeurd is kan je al spreken van een nalatigheid van de producent.
LeonardN
een maand geleden
Waarom DVD niet geschikt? (Digitaal) niet scherp genoeg?, dan kun je toch upscalen naar HD ofzo?
4K lijkt mij zinloos voor een film die oorspronkelijk analoog SD was. En hier blijkt wederom dat je niet weet waar je over spreekt. Upscalen is geen wondermiddel het is een methode om ervoor te zorgen dat je niet naar een venster in een venster zit te kijken. Je ziet met upscalen dus de film in volledig scherm ook als de resolutie van je TV hoger ligt dan de aangeboden video. Analoog betekent niet per se SD. DVD is SD, maar 35mm analoog overstijgt ruim SD. Sommige claims gaan er vanuit dat 35mm eerder rond de 4k ligt, sommigen claimen nog hoger. Ik doe GEEN uitspraak over het wel of niet mogelijk zijn van de beelden of dit kan. Het gaat mij erom dat je een hoop incorrecte aannames maakt. "Of hebben ze daar weer de DVD versie voor gebruikt?"
In ieder geval geeft dat dus een prima baseline om te weten of je goed zit. Wellicht gebruiken ze idd beide. Nergens stelt men dat men dat NIET
LeonardN
een maand geleden
heeft gedaan. "Ik zou toch aan nemen dan het analoog allang is gedigitaliseerd?," Jouw aanname. Maar ik zou zeggen het is in bepaalde wijze gedigitalisseerd, maar niet in de kwaliteit die gunstig is. DVD is een magere kwaliteit vandaag de dag. Ik zie zou het verschil tussen een DVD en een Blu-ray op mijn TV. In een bioscoop zou dat probleem vergroten. (maar dat snap je blijkbaar niet omdat je analoog en digitaal vermengt met goede kwaliteit en slechte kwaliteit.) Digitaal kan enorm slecht zijn 240p op youtube is digitaal. En 70mm analoog is digitaal moeilijk te evenaren. "Overigens snap ik nog steeds niet hoe het verkleurd kan zijn, als het donker en droog bewaard wordt kan het praktisch niet verkleuren. Als dat al zo erg gebeurd is kan je al spreken van een nalatigheid van de producent." Ja en? Het zijn product, wilde je hem aanklagen? Het is niet de eerste of laatste keer dat originelen van films zijn aangetast of volledig verloren zijn gegaan.
AnnBoo8146
een maand geleden
Ik vermoed dat de originele film nu wat blauw overkomt, niet omdat deze kleur is verloren, maar omdat de filmtechniek begin jaren '90 (analoog) nog niet in staat was om alle kleurschakeringen vast te leggen. Nu de analoge film is gedigitaliseerd, is men in staat geweest om kleuren toe te voegen, net zoals ze tegenwoordig zwart-witfilms en -foto's veranderen in kleurenfilms- en foto's. Vergeet ook niet, dat het overgrote deel van films en foto's die nu digitaal worden gemaakt, eerst worden bewerkt voor ze worden getoond, zodat je als kijker de indruk hebt dat alles veel kleurrijker en helderder is dan de onbewerkte beelden tonen.
LeonardN
een maand geleden
@AnnBoo8146 "maar omdat de filmtechniek begin jaren '90 (analoog) nog niet in staat was om alle kleurschakeringen vast te leggen." Sorry maar dat is echt niet waar. Met analoog kan je prima alle kleuren vastleggen echter een analoog medium kan onderhevig zijn aan beelddegradatie. Als waar is wat jij zegt zou men digitaal als een soort direct heilig hebben beschouwd. Echter heeft het jaren geduurd voordat men digitaal accepteerde in de filmwereld. Geen film die ik ooit gezien heb in de jaren '90 was zo blauw als een deel van de beelden die men toont van "Het Zakmes". Daarnaast zijn er ook stukken die niet zo blauw zijn in de restauratievoorbeelden.
https://www.youtube.com/watch?v=4EQ1RAMmMWM Dat men nu met digitaal makkelijker kan "colorcorrecten" staat daar even buiten.
tinus1969
een maand geleden
Waar heb je die blauwe versie gevonden? Kan het zijn dat er meerdere versies in omloop zijn (van DVD, VHS, etc) en dat iemand toevallige een 'blauwe' versie heeft gerstaureerd?
LeonardN
een maand geleden
@tinus1969 De blauwe versie kan je bekijken in de Youtube video van de eigenaar van de rechten (In The Air).
Welke de opdracht heeft gegeven aan "HagheFilm Digitaal". Let op pas halverwege de video zijn de beelden zo blauw/flets. https://youtu.be/4EQ1RAMmMWM?si=8_Hkr8hILosbwKJ9&t=39 === https://www.eyefilm.nl/whats-on/het-zakmes/265175
beeldkwaliteit verbeterd Het zakmes, naar het gelijknamige boek van Sjoerd Kuyper, won het Gouden Kalf voor beste regie van het Nederlands Film Festival en nog tal van internationale prijzen. De film - met een sterke cast, onder wie ook Kees Hulst en Maxim Hartman – werd vorig jaar gerestaureerd door Haghefilm Digitaal. De beeldkwaliteit is hersteld en soms ook verbeterd.
HeerVoldemort
een maand geleden
Ik heb nog een oude versleten videoband liggen met daarop "Het zakmes" ooit heel erg lang geleden opgenomen van Nederland 1. Die beelden zijn niet blauw. Er zit wel zo'n irritante streep bovenin beeld omdat de band slecht is.
roel88
een maand geleden
Ik heb ook een VHS band gekocht ook van het zakmes (een origineel) die heeft ook niet die rare blauwe kleur, wel heelverl storingen en beeldruis.
roel88
een maand geleden
Als het inderdaad van analoge film was gerestaureerd was het wel handig als in the air wat meer uitleg had gegeven.
roel88
een maand geleden
@heervoldemort Zonder datum kan ik hier niks mee, de film wordt nog steeds weleens uitgezonden namelijk, en videobanden en videorecorders zijn nog steeds wel (2de hands) te krijgen.
LeonardN
een maand geleden
" als in the air wat meer uitleg had gegeven." " Dat spreekt voor zich. Als het digitaal gefilmd* was, of als de enige master die over was digitaal was, zou er nooit beelddegradatie hebben opgetreden. *Analoge film als in 35mm, niet VHS-tape.
**Wat in 1991 geen ding was.
https://nl.wikipedia.org/wiki/35mm-film Mijn gok:
1991 - film wordt gefilmd op 35mm, er wordt een 35mmMASTER van gesneden, en daarvan meerdere 35mm's voor bioscoopdistributie.
1992 - film wordt in de bios getoond op 35mm
1994 - film wordt van de MASTER op VHS gezet voor thuiskijkers
1995 - film wordt aangeboden voor TV en overgezet op een voor dat moment specifiek medium voor TV
200? - film wordt op DVD gedrukt, wellicht wordt de 35mm master gebruikt
2018 - Men komt erachter dat de 35mm MASTER niet zo goed bewaard is gebleven.
2018 - Men vraagt een restaurateur de MASTER te restaureren.
2019 - Men heeft nu weer een 35mm die geschikt is voor bios en wellicht voor een (4k)Blu-ray overzetting
Vortexxx
een maand geleden
@roel88 "Het is ook op DVD verkrijgbaar en staat op NPO gemist, dat natuurlijk ook Digitaal." Je kunt van een drol geen gebakje maken, als de scan van analoge film slecht gedaan is, dan is de digitale kopie dat ook, kun je zeggen. Maar het is toch digitaal? Ja, dus kun je het verliesvrij distribueren, maar het zegt verder helemaal niets over de kwaliteit.
Vortexxx
een maand geleden
In het voorbeeld hierboven is het beeld uit 1992 opzettelijk blauw gemaakt, ik ben even het archief in gegaan bij B&G en het originele materiaal is neutraal gekleurd zij het wat donker, maar elke bron (ook digitaal) krijgt vaak een kleurcorrectie mee omdat geschakelde schots afkomstig zijn van meerdere camera's en hoewel het camera's zijn van hetzelfde type/merk zitten daar subtiele verschillen tussen, niet direct merkbaar voor het menselijk oog indien het een langdurig shot betreft, maar juist gevoelig in schnitts tussen scenes. Ik denk dat ze met die blauwe zweem een sfeertje hebben proberen neer te zetten.
roel88
een maand geleden
Ehh, beeld en geluid is toch ook gedigitaliseerd? Op de Website? of heb je het gekeken bij B&G zelf?
Site beeld en geluid heeft men het over H264 files (misschien zelfs wat H265)
LeonardN
een maand geleden
"Ik denk dat ze met die blauwe zweem een sfeertje hebben proberen neer te zetten."
Wat?
Die blauwe zweem is op geen enkele drager te vinden en toch overduidelijk geen gewenst effect?! DVD's en oude TV-uitzendingen laten allemaal de kleur zien zoals ongeveer het rechtse beeld op youtube.
https://i.ibb.co/CsNF69f/zakmes.png Het idee is toch gewoon dat de (35mm) analoge (master) film verkleurd is (ontkleurd) [LINKS]. En dat na kleurcorrectie de gewenste/ooit "geschoten" kleur weer is teruggehaald [RECHTS]. Wellicht met behulp van andere bronnen die de kleur nog wel correct hebben. Nu is de vraag of die ontkleuring realistisch is, en vooral of het terugbrengen van de kleur realistisch is. OF wat je ook heel flauw zou kunnen doen (zoals ik in mijn eerste reactie heb voorgesteld) na het digitaal inscannen even alle rood ofzo eruit trekken om dan te doen of je enorm goed bent in het terugbrengen van de kleur. Terwijl de kleur dus in werkelijkheid nooit ernstig is aangetast.
Vortexxx
een maand geleden
@LeonardN: "Die blauwe zweem is op geen enkele drager te vinden en toch overduidelijk geen gewenst effect?!" Ik heb alleen opnamen bekeken die binnen geschoten zijn, en zie dat voor buitenlocaties geen filters hebben gebruikt wat die blauwzweem tot gevolg heeft, en daar is tijdens digitalisering nog een schepje bovenop gedaan lijkt het, het is overigens makkelijk te fixen met Davinci Resolve. Je hoort tijdens opnamen voor film of TV te overleggen met productie of je corrigeert tijdens het filmen met zo'n filter(of LUT tegenwoordig) voor je lens of dat je het in postproductie laat oplossen, bij Zakmes is er denk ik geen afspraak over gemaakt over de aanpak. Dit is zo'n filter voor buiten opname:
https://www.kamera-express.nl/heliopan-geelfilter-8-39mm
LeonardN
een maand geleden
Dus dat zou betekenen dat men is gaan remasteren met de preproductie filmrollen* ipv de postproductie master? Zogezegd de filmrollen die letterlijk uit de camera kwamen (of anders onbewerkte positieven). Dat zou iig duidelijk maken waarom de ene scene wel is zoals op DVD qua kleur en de andere niet. "Ik heb alleen opnamen bekeken"
Wat bekijk jij precies en waar? Heb je een linkje?
HeerVoldemort
4 weken geleden
@roel88 Een datum heb ik niet voor je. Ik ben nu 40, die band is opgenomen toen ik nog op de basisschool zat. De film is toen uitgezonden op TV. Dat is ergens tussen 1987 en 1995 geweest.

Antwoorden (1)

Ik zou zeggen NEE. Dit is een vrij gebruikelijk probleem voor analoge (35mm) film. Dat jouw thuisDVD nog gewoon de correcte kleuren heeft staat hier vrijwel los van. Men probeert altijd het origineel (of meest originele) te redden aangezien dat vaak de hoogste "resolutie" of beter gezegd de meeste beeldinformatie bevat. In dit geval omdat men het dan weer kan tonen in een cinemazaal zoals het EYE filmmuseum.

https://www.youtube.com/watch?v=6NzfJJny3Yg
Zoals je in de video ziet worden soms meerdere bronnen gebruikt om weer tot een eindresultaat te komen (3:19). Het kan dus goed dat men de kleurinformatie gebruikt van een digitale master die ooit gediend heeft voor de DVDdruk of TVmedium en men daarmee weer de kleur restaureert. Of dat men meerdere 35mm bronnen heeft gebruikt.
===
Hier nog een bron waarbij je ziet hoeveel beter negatieven restoratie kan zijn dan het TVmedium. (33 sec) En allerlei andere voorbeelden van restoratie vs andere bewaarde media.
https://www.youtube.com/watch?v=rIOgaMnwRrQ
De laatste youtubevideo is helemaal interessant omdat het hier gaat om materiaal waarvan 16mm en 35mm film dus vaak ook in privécollecties gevonden zijn. Het echte bronmateriaal is er dus niet eens meer (of niet gevonden).
===
Restoratie Jaws
Hier zie je meer over kleur
https://www.youtube.com/watch?v=hLWvXaeDzwU
===
Algemene uitleg over 35mm master etc
https://www.youtube.com/watch?v=x4XEomJZV6I
En vooral waarom je niet DVD/VHS/TV-medium wil gebruiken om te restaureren.
een maand geleden
LeonardN
een maand geleden
https://youtu.be/rIOgaMnwRrQ?si=VZzGy95Hfz2kPcJd&t=581
Hier wordt iets gezegd over de vertaling van 35mm naar SD/HD/4k. Grofweg 3k (wat dus veel hoger ligt dan je DVD) tot wel 10k in bepaalde gevallen. Natuurlijk onderhevig aan discussie, maar een DVD upscalen heeft dus vaak niet het effect wat een 35mm kan halen.