Wat kost het een tv zender om een a film uit te zenden?

Ben wel benieuwd naar hoe dat in z'n werk gaat, me 13 jarige neefje vraagt daar net om, het antwoord kan ik hem niet geven..

Dus bijvoorbeeld rtl5 zend nu men in black 2 uit, welke regels en kosten komen daar bij kijken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Televisie
9.5K

Antwoorden (1)

Als je alle kosten voor het verzorgen van een TV uitzending in aanmerking neemt dan loopt dat aardig op. Maar het uitzenden van een speelfilm is juist weer een van de goedkoopste manieren van tijdvulling voor een TV station.

De grootste kostenposten zitten dan in de huur van de transmissie faciliteiten (zender, transponders op de satelliet en wat technisch studiopersoneel) en de uitzendrechten voor de productiemaatschappij van de uit te zenden film.

Deze kosten voor zgn. "vertoningsrechten" zijn afhankelijk van diverse factoren zoals de status van de film (A- film of B-titel), de ouderdom van de film ( hoe ouder hoe goedkoper) en de uitgever van de film (Warner Bros, Sony Entertainment, MGM enz).

Doordat de commerciële zenders vaak gebruik maken van sponsoring van relatief dure A producties door grotere bedrijven, die reclamezendtijd tijdens de film kopen, blijven de kosten voor zo'n uitzending voor het TV station relatief laag en maken ze winst op die reclame verkoop.

Exacte kosten zijn niet te geven maar reken op een een gemiddelde kostenpost van ca. 10 tot 15.000,- euro voor een film van gemiddelde kwaliteit en relevantie voor de TV zender.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Slecht 10.000 tot 15.000 onderbouw dat even.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben vooral benieuwd wat de zender aan de "eigenaar" van de film moet betalen. Ervan uitgaand dat zend apparatuur en personeel al aanwezig zijn aangezien ze die ook nodig hebben voor de rest van uitzendingen ed
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
VEEL te weinig en het ging niet om een 'film van gemiddelde kwaliteit'... natte vingerwerk volgens mij en behoorlijk laag geschat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jullie denken klaarblijkelijk allemaal aan vele tonnen per film aan uitzendrechten.... maar zien een aantal eenvoudige zaken over het hoofd. De gemiddelde speelduur van een film is slechts 90 minuten. Dat dit door meerdere reclame onderbrekingen wordt opgerekt tot 2,5 uur doet niet ter zake. Een TV uitzending van een filmproductie is een sluitpost in de keten van opbrengsten voor de productiemaatschappij.
Het verlenen van uitzendrechten aan een TV station wordt dan ook meer gezien als een stevige promotie voor de producenten van de film wat 'gratis' reclame is. Het kan zelfs weer leiden tot 'n opleving van de verkoop van de film in de retail, wat dan weer wat extra winst oplevert. De film heeft z'n grootste opbrengsten gehaald in de bioscoop (boxoffice), daarna in de videoverhuur (rental revenue), tegenwoordig ook via digitale verhuurkanalen, en uiteindelijk in de verkoop aan particulieren (retail).
De filmproductie heeft dan al vele malen zijn geld goed opgebracht. Films als MIB-1 en 2 zijn op DVD uitgebracht inmiddels dump producten die vaak voor ver onder de 10 euro in de bakken bij Blokker enz. liggen. Dus, TV stations zijn in deze materie zeer goed thuis en 'verkopen' hun zendtijd dan ook aan de filmproducenten door een film van hen uit te WILLEN zenden. Een uitzondering kan zijn als een grote film al vrij snel na de bioscoop en rental release voor TV- uitzending in aanmerking komt.
Dan belopen de bedragen inderdaad wel vele tonnen maar dan zijn er ook zeer veel beperkingen en bedingen aan het verleende recht. Het TV station dat het hoogste biedt krijgt dan de exclusieve Tv-première rechten. Zo'n TV station zal dan wel proberen de film op een exclusief tijdstip uit te zenden met zoveel mogelijk sponsor en reclame activiteit er om heen. Maar door de bank genomen zijn de films die nu op TV komen voor de TV stations een zeer goedkope manier om hun zendtijd te vullen...
ronron1212
10 jaar geleden
In verhouding met productie is dat zo maar dan nog onderbouwing en link want 10.000 tot 15.000 is niet correct
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, klopt Ron Ron, het kan zelfs nog veel lager zijn!
Hoger kan natuurlijk ook, dat hangt van de ouderdom van het materiaal af. Hoe jonger is in principe duurder, maar een jonge B film is goedkoper dan een A film van 10 jaar oud.
Daarbij is niet elke A productie een kassucces en vervalt dan tot B-film.
En voor de onderbouwing.... zie boven.
ronron1212
10 jaar geleden
Dat is geen onderbouwing maar jou mening.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
zucht...ja hoor RonRon
ronron1212
10 jaar geleden
Ja Beer56 zucht maar wat is het nu echt de kosten zijn echt wel hoger.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou Ron Ron, als jij het wel exact weet dan kom daar dan mee.
Met de gevraagde onderbouwing dan wel graag. Als oud eigenaar van 2 videotheken zal ik toch wel weten waar ik het over heb.
ronron1212
10 jaar geleden
Een videotheek is geen tv uitzending dus ook geen prijs deskundige op dat gebied. je weet wat de films doen bij individueel verhuur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beer: als je aangeeft dat het natte vinger werk is en dat je er een gooi naar doet dan is het een antwoord. Je zegt dat exacte kosten niet te geven zijn maar alleen iemand die daadwerkelijk films inkoopt kan hier een antwoord op geven, het kan lager zijn of hoger. Je weet er heus veel van, dat zie ik ook wel aan je antwoord maar of dit nu het juiste antwoord is kan de vraagsteller niet bepalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij verveel je je een beetje RonRon. :) Nee, een videotheek is geen TV zender. Maar de inkoopstructuur is niet wezenlijk anders. De filmproducenten bepalen de prijs voor het verhuurrecht per copy. Dit is de fee die bovenop de productprijs per stuk komt. Dit geldt ook voor verhuur via internet en kabelproviders (video on demand).
Als videotheekhouder moet je deze kosten zien terug te verdienen door je verhuurprijs concurrerend te houden t.o.v. je concurrenten. Voor Pelle: Nee, het is geen natte vinger werk. Maar exact is het ook niet te geven. Het is een deel van de markt waarin veel onderhandeld wordt en waarin iedere partij een veelheid aan mogelijkheden heeft en de concurrentie groot is. Maar goed, 40.000 tot 50.000 euro is evengoed mogelijk. Er is een overvloed aan films beschikbaar voor een enorm aanbod aan internationale TV- stations (publiek en commercieel). En juist omdat dit deel van de markt het laagste is in de rij van opbrengsten voor de filmproducenten, wordt hier het minst betaald voor vertoningsrechten. Het is ook juist dat in periodes waarin de kijkdichtheid het laagst is (vakantieperiodes) de meeste films worden uitgezonden door bijna alle TV stations. De reclame inkomsten (tarieven) zijn ook veel lager dan in de overige perioden.
Dat tegen elkaar afgezet maakt dat TV-stations een weloverwogen keuze maakt uit het enorme aanbod en de bereidheid tot het betalen van hoge fee's alleen bij hoge uitzondering zal doen als daar een zekere winst mee te behalen valt.
ronron1212
10 jaar geleden
nee ik verveel me niet maar je wordt wel steeds duurder dus wat is het nou?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik stel voor dat je ff naar SBS 6 belt RonRon, dan kan je daar vragen wat ze exact betalen voor het uitzenden van een film.
Dan kan je meteen het antwoord hier onderbouwd neerzetten...
ronron1212
10 jaar geleden
Beste beer56 als je een antwoord geeft moet het wel kloppen en niet ongeveer en zal wel
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
I rest my case...