is Live op TV wel echt Live ?

Of zit er nog een speling van 10sec/1min bij ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Televisie
4.5K

Antwoorden (5)

Je geeft zelf het antwoord al, er is een tijdverschil door de verzending v/d signalen. De beelden echter worden wel direct doorgegeven dus is het live.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zit tegenwoordig altijd een vertraging in. Op digitale kabelnetten soms wel 5 à 10 seconden. Op Digitenne nog langer. Dat komt omdat de TV-signalen eerst geëncodeerd moeten worden en weer gedecodeerd. Dat kost tijd.
AWM
14 jaar geleden
Behalve de al genoemde reden zijn er ook wel eens live-uitzendingen die met een vertraging van ongeveer 30 seconden worden doorgegeven. Dit gebeurt dan bij een rechtstreekse uitzending die van ondertiteling wordt voorzien.
De vertraging wordt dan gebruikt om de ondertitelaars hun werk te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zit inderdaad verschil in. Ik woon bij een stadion in de buurt en wanneer wij het publiek al horen juichen vanwege een doelpunt moeten ze op tv nog richting doel ;-).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het signaal van een live-uitzending gaat meestal via een satelliet, een centrale antenne en de kabel naar je televisie. En dat gaat met de lichtsnelheid, bijna 300.000 kilometer per seconde. Nu kan er bij het verwerken van het signaal nog wat vertragen optreden, maar dat gaat om hooguit tienden van seconden. Tussen wat wordt opgenomen en bij jou de televisie rolt is dus geen speld te krijgen. Soms worden programma's wel met een vertraging uitgezonden, zoals rechtszaken. Dan is er genoeg tijd om namen weg te piepen. Het hangt ook af van de 'soort' televisie die je hebt: kabel of digitaal.