waarom moet dat op zondag ochtend?/middag?

waarom zenden sommige zenders programma's uit op tijdstippen die totaal ongepast zijn voor het soort programma. (of het programma totaal ongepast voor het tijdstip), vanmorgen lig ik lekker in bed een beetje te zappen en word ik onder het genot van een kop koffie getrakteerd op een opengereten knie waar de dokter een soort bloedige bal uithaalt met een ijzer apparaat, (RTL4) vervolgens zap ik naar sbs6 en wordt ik geconfronteerd met een zwetende behaarde vrouw die in bad een kind eruit ligt te poepen, en nu is op zondag middag (een tijd waarop veel kinderen met dit weer voor de tv zitten) een film aan de gang waar vrouwen in de gevangenis worden uitgebuit door de bewakers, (prostitutie, mishandeling, aanranding, verkrachting, de hele rambam) gezellig op RTL4!
het is zondag middag!!!, mag dit zomaar? zijn hier geen regels voor? je hebt sávonds toch ook de zogenaamde kijkwijzer...geldt dat niet op zondag ochtend/middag? Ik weet er zit een knop op mn tv maar ik wil tijdens het zappen op een zondag ochtend niet geconfronteerd worden met vagina's waar kinderen uitkomen en operaties..... Hoe kan het dat dat zomaar kan worden uitgezonden op een zondag ochtend en niet op een gepaster tijdstip? wie bepaald de regels hiervoor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Televisie
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar erger ik me ook mateloos aan...goeie vraag..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vandaar ook dat ik de TV kabel heb af laten sluiten.
Je betaald toch alleen maar voor reclame en irritatie.
Met DVB kun je gewoon nog gratis naar ned. 1,2 & 3 kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een antwoord van niks, ik weet het, maar echt: iedereen: hou op met tv kijken. Je hebt internet, daar kan je gericht opzoeken wat je wil zien. Ik heb een tv in m'n huisje staan, maar ik word er helemaal gek van als die aanstaat. Draait alleen DVDtjes en filmpjes van internet. Van 3 minuten zappen wordt ik _echt_ tuureluurs. Dan zie ik mensen om me heen die de cultuur op tv heel normaal lijken te kunnen tolereren. En dan denk ik: Sjezes... als je _daar_ aan wil wennen ben je echt niet goed snik. En ik mis niks. Af en toe zie ik op youtube de belangrijkste flarden van leuke tv programma's. Zonder reclame, zonder al die onzin eromheen, zet het op pauze als ik naar de WC wil en spoel het terug als ik een stukje niet verstaan heb ofzo. TV is echt het meest overschatte medium van de 21ste eeuw.

Het beste antwoord

Ha, die Naatje;

Dat doen de commerciëlen omdat ze de belspelletjes niet meer mogen uitzenden. En omdat ze die zendtijd toch vol moeten plempen zenden ze uit wat er op de plank ligt en wat zich ook maar enigszins leent om reclameblokken omheen te draperen. Aangezien dat soort quasi-medishows blijkbaar niet geschikt zijn voor herhaling op prime time kiezen ze ervoor om er de daluren mee te vullen. Omdat een aantal van hun formeel vanuit het buitenland opereren en bovendien geen geld van de overheid ontvangen zoals de publieke omroepen, hebben overheden ook niets te zeggen over de invulling van hun zendtijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ik denk dat er voldoende mensen zijn die hier wel naar kijken.... ik kijk toevallig wel altijd naar de programma's op rtl4: naar de kliniek, het stadsziekenhuis. Heerlijk om smorgens op bed te kijken. Ook series als de verloskundigepraktijk vind ik niet verkeerd om lekker onderuit op de bank te kijken.

Het is dus een persoonlijke zaak wat je graag kijkt en wat je niet graag kijkt. Ik ken mensen die net als jou deze programma's niet vinden kunnen, maar even zoveel mensen die dat graag kijken op zondag.
Er zijn voldoende kinderseries overdag, dus de kinderen hebben niets te klagen.
Wat gepast is of niet gepast is ook persoonlijk... wat de één vindt kunnen, vindt de ander ongepast. Dat zijn de verschillen... en helaas kunnen tvzenders niet met ieders voorkeur rekening houden. Ik denk dat ze een selectie maken van de best bekeken programma's en de programma's die het meest aanslaan bij mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ieder zijn meug denk ik. Ik heb de teevee overdag nooit aan, e al helemaal niet in het weeked, maar operaties en bevallingen vind ik juist altijd wel leuk om te kijken. Kies ik net de verkeerde tijdstippen denk ik.
Ik heb bij teevee op zondag nog steeds het beeld van kerkdiensten, allochtonen-teevee en klassieke muziekprogramma's, maar blijkbaar is dat tegenwoordig niet meer zo.
Ik ben niet voor overdreven censuur op teevee, en zeker kinderen zouden niet ongebreideld zonder toezicht moeten / mogen zappen, en er zij ook mensen die dergelijke programma's wel graag willen zien, maar die normaliter op voor hen onmogelijke tijdstippen worden uitgezonden. Dat zouden ze ook wel vaker mogen doen eigenlijk. En voor speelfilms staat ook overdag altijd een leeftijdkeuring bij de beschrijvig.
Maar operaties en bevallingen zijn wat mij betreft alle leeftijden hoor. Sommigen vinden het met 5 al prachtig, anderen kunnen er met 50 nog niet tegen ; waar en hoe trek je dan de grens ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om reclame-inkomsten te verwerven moeten er programma's tussendoor uitgezonden worden. Ook op zondag moet er geld verdiend worden, dus worden herhaalde programma's herhaald. En dat is allemaal bloed (ziekenhuisprogramma's), zweet (klusprogramma's) en tranen (emotie-tv). Vroeger had je nog commissies die één en ander in de gaten hielden, maar tegenwoordig mag alles. Commissie is veranderd in commercie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hehe je bent de enige die echt antwoord geeft :''Vroeger had je nog commissies die één en ander in de gaten hielden, maar tegenwoordig mag alles.''.. ik wil dus idd weten WIE deze tijdstippen bepaald...........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat bepalen de grote jongens van die zenders zelf.
Die hebben zelf alles in de hand. Er wordt ze niks in de weg gelegd en kunnen gewoon hun gang gaan. Trouwens, je bent een beetje bleek geworden :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja het weer he................zonnetje is weg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat aan de vraag te zien dan ook uitsluitend om uitzendingen van de commerciele omroep. Op Nederland 1-2-3 is vast wel iets anders te zien dan bovengenoemde soorten programma's.
Ik ben het hier grotendeels mee eens.
Als de televisie aanstaat voor de kids, dan zet ik meestal een dvd op.
Dan weet ik zeker dat ze niets raars te zien krijgen.

Maar ik vind het zo irritant dat ze die ordinaire telefoonreclames, Bel me! 06-9XXXX
Op van die irritante tijdstippen uitzenden.
Soms is mijn zoontje eerder wakker dan mij, stel je voor hij zet de tv aan! Verschrikkelijk!
Dat probeer ik dan ook altijd te voorkomen, o.a. door voordat ik de televisie uitzet, een tekenfilm kanaal opzet.
Mocht de tv toch aangezet worden, is het direct een tekenfilm, wat dan toch de aandacht wel vasthoud.

Maar goed overdags in het weekeind, zou het aanbod idd wel wat beter afgestemd mogen zijn.
Het is uiteindelijk allemaal een kwestie van financien gecombineerd met kijkcijfers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou het niet kunnen op zondag ('s morgens)??? Er zijn vast genoeg mensen die er geen problemen mee hebben. En anders geen TV kijken of eerst de gids raadplegen voor je begint met zappen. Die film waar je het over hebt is voor kinderen boven de 6. Dus mag gewoon worden uitgezonden nu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Televisiebazen bepalen wanneer iets uitgezonden wordt. Waarschijnlijk is er veel vraag naar, wanneer de kijkcijfers niet goed genoeg zijn hadden ze het vast al lang van de buis gehaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Bij wie kan ik een klacht indienen over een programma? In eerste instantie bij de omroep die het programma heeft uitgezonden. Omroepinstellingen bepalen zelf de vorm en inhoud van hun programma's en zijn verantwoordelijk voor hetgeen in HUN ZENDTIJD wordt uitgezonden. Het Commissariaat heeft geen directe bemoeienis met de keuze en inhoud van radio- en tv-programma's. Binnen de gegeven wettelijke kaders zijn omroepen vrij om uit te zenden wat zij willen. Als u vindt dat een programma (met bijvoorbeeld veel seks of geweld op een relatief vroeg uitzendtijdstip) schadelijk is voor jongeren onder de zestien jaar, kunt u een klacht indienen bij de onafhankelijke klachtencommissie van het NICAM (Nederlands Instituut Classificatie Audiovisuele Media). Het NICAM is de initiërende en coördinerende instelling voor de Kijkwijzer, het classificatiesysteem voor televisie, videotheken en bioscopen."

En verder zou ik het advies geven om de televisie gewoon uit te zetten, als het je niet bevalt. En dan stem je af op Goeievraag.nl en dan komt het vast allemaal weer goed ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De regels zijn: het mag tot er teveel klachten komen.
Natuurlijk ligt dat wel wat anders, maar ze doen het gewoon. Met zo weinig mogelijk investering zoveel mogelijk geld verdienen. En dat vele zich eraan ergeren maakt niet uit, zolang ze maar niet teveel klachten indienen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn operaties en bevallingen nu ook al 'ongepast'? En dan speciaal als de vrouw in kwestie niet pornoglad geschoren is?

Als het gaat om kinderen: de ouders zijn verantwoordelijk voor wat kinderen kijken. Als je je kids voor de TV neerzet en zelf wat anders gaat doen, moet je niet zeuren als ze iets zien waar ze niet aan toe zijn. Of het nu weekend is of maandagavond. Dan had je er maar bij moeten blijven.

Het is nou eenmaal niet redelijk om te verwachten dat er tussen 5.30 's ochtends en 20.00 's avonds alleen maar kinderprogramma's worden uitgezonden. Mensen met kinderen zijn niet alleen op de wereld.

Overigens zijn er op zondag soms programma's speciaal voor kinderen waar ik nooit een kind aan zou willen blootstellen. Bijvoorbeeld het EO-programma 'Prinsen en prinsessen' waar ik ooit op zondag langszapte.

Heel vrolijk hoor, hoe die kinderen met een liedje, bewapend met speelgoedzwaarden, een deel van het oude testament naspeelden waarin een stad vol ongelovigen wordt uitgemoord. Maar als ik het voor het zeggen had: laat ze dan maar liever zien hoe een zwetende behaarde vrouw in bad een kind uitpoept. Dat lijkt me een stuk gezonder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is zondag heilig ofzo dan? Waarom zou het op zondag niet kunnen en op andere dagen wel? Het is een normale dag net zoals al die anderen. En gelukkig moet je niet TV kijken. Hij kan ook uit. Of ga lekker het bos in en wandelen.