Waarom heet een grappig programma met verborgen camera nou juist Bananasplit? Ik zie het verband niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Televisie
2.1K

Het beste antwoord

Een van de eerste trucs bij bananasplit was dat met een speld in een banaan deze in plakjes werd gesneden, en daarbij bleef de schil van de banaan helemaal heel (behalve speldeprikjes die je niet zag). De banaan werd daarna aangeboden aan mensen met 'dit is nieuw, een speciaal gekweekte versie'.

En daarom heet het programma zo.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snap de - niet, klinkt aannemelijk, van mij een +

Andere antwoorden (2)

Omdat de oudste grap ever is dat iemand over een bananenschil uit glijdt. Daar wordt dan om (uit) gelachen. Vandaar de afleiding naar bananensplit. Humor, je zal het maar hebben...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Start de lachband...nu
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha! + voor die laatste opmerking
De naam refereert aan de al oude en bekende 'grap' dat iemand uitglijd over een bananenschil.

Vroeger, in het begin van de jaren 80, werden er overigens geen eigen grappen uitgehaald, maar werden er filmpjes uitgezonden van het Amerikaanse Candid Camera. In de VS reden de presentatoren Ralph Inbar en Ed van Kan in een gele jeep met daarop een banaan rond en praten de filmpjes aan elkaar. Deze banaan op de auto liet je denken aan de bananenschil waar iemand over uitglijd. Daar hebben mensen vaak leedvermaak over (denk aan stripfiguren als Donald Duck die er over uitglijden), evenals bij de filmpjes met verborgen camera die ook om 'leedvermaak' gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Dat van dat uitglijden over die bananenschil staat helemaal niet in je bron!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Escape: Nee, maar dat stuk over het begin in de jaren 80 wel. Ik wist dat niet uit mijn hoofd, dat ze in die tijd in een auto met een banaan er op reden in Amerika en dat ze toen nog geen eigen filmpjes maakten, dat heb ik van Wikipedia, en dus vind ik het wel zo netjes om de bron die ik daarvoor heb gebruikt te vermelden. Dat wil niet zeggen dat alles van mijn antwoord uit die bron komt, enkel dat de bron voor (een deel van) mijn antwoord is gebruikt ;-)