hoe wordt muziek in de computer gezet voor de Hilversumse radio?

De publieke omroep draait vrijwel alle muziek uit de computer. Ik heb mij laten vertellen dat ze dit in het .flac formaat op de computer zetten, dat veel beter is dan mp3 maar ook heel veel ruimte inneemt, ongeveer de helft van een ongecomprimeerde cd.
Nu staat er dus heel veel muziek in die computer, ik vraag mij af, hoe hebben ze die erin gekregen? Het is een monnikenwerk om alle cd's van de fonotheek in de computer te zetten en dan ook nog eens op goede gegevens te controleren, want online databases zijn wel leuk, maar ze stikken ook van de fouten.
Is het een bedrijf die alles in de computer zet, of doen ze dat bij de omroep zelf? En waarom heeft niet elke zender de beschikking over dezelfde nummers, zijn er dan ook nog eens verschillende computers?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.2K

Antwoorden (1)

Een hoop vragen, ik zal ze proberen stuk voor stuk te beantwoorden.
De muziek wordt niet in het flac-formaat opgeslagen. Ooit is er een norm bedacht voor de omroep, en dat is MPEG layer2. In dat formaat staat alle muziek (maar ook alle andere zaken, zoals nieuws-items) op massaopslagen. Op dit moment wordt een bitrate van 384 kb/s toegepast, deze norm is bij deze opslagmethode kwalitatief goed genoeg. Alle omroepen gebruiken een systeem van de Franse firma 'Dalet'. Er is geen centrale massa-opslag voor alle omroepen. Elke omroep heeft zijn eigen materiaal, waarin muziek staat die binnen het format past van die zender. Zo heeft Radio4 een systeem waar alleen maar klassieke muziek op staat, er is daar geen belangstelling voor de jaren-50 plaatjes van Radio5.
Ook de commerciële omroepen hebben hun eigen systemen met hun eigen muziek. Alle muziekjes worden met de hand op het systeem gezet, vanaf CD. Dat is een accuraat werkje, want er moet bijv. op gelet worden dat het uiteindelijke volume zo is, dat het gaat passen binnen de uitzendingen, en er moeten nog met de hand een aantal beschrijvingen worden ingevoerd. Dit zou tegenwoordig op een makkelijkere manier kunnen, maar in veel opzichten is de omroep nog wat ouderwets. Dus ja, het stikt van de aparte systemen, die onderling niet gekoppeld zijn.
AWM