waarom zijn sommige cd's geel?

die zijn een paar jaar geleden gebrand met muziek en nou zijn ze geel geworden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Ja Pruts, dat noemen ze CD-rot!

CD rot: bederf van organische stoffen
Op een cd heb je een gedeelte die het dye noemt. Op dit deel worden putjes gebrand om de gegevens op te plaatsen. De kunststof die daarvoor gebruikt wordt, bevat onder meer cyanine. Er zijn enorme kwaliteitsverschillen bij de gebruikte cyanine welke telkens de kwaliteit van de cd beïnvloeden. Het rotten van deze organische stof wordt beïnvloed door licht, vochtigheid etc. Groot probleem is dat er geen enkele aanduiding aanwezig is op de verpakking over de gebruikte kwaliteit van de cyanine of hun levensduur. Ook afgaan op de naam van leverancier is soms niet mogelijk daar cd’s gemaakt worden door slechts enkele fabrikanten waarna merken hun naam aan de cd’s toevoegen. Het is dus perfect mogelijk dat een bepaald merk ongemerkt van cd-fabrikant verandert en zo de kwaliteit van zijn produkt veranderd.......