ik ga akoestisch gitaar lessen nemen, alleen is het moeilijk om het nog te leren als je 16 bent hoeveel gaat kost een goeie gitaar enz.

Toegevoegd na 33 minuten:
gaat= geld

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je ziet meestal kleine kinderen net een instument bespelen.dus ik dacht misschien is het moeilijker voor een 16 jarige

Het beste antwoord

veel bekende gitaristen begonnen best laat met spelen. richie samobra en jimmy page bijv. 16 jaar is zeker niet te oud.

een goeie akoestische gitaar is een gitaar die een goede afweking heeft, betrouwbare hardware (oa solide stemknoppen zijn prettig) uit redelijk tot goed gout gemaakt is en lefst niet al te zwaar speelt. ik kan wel een paar merken noemen die fijne instap gitaren maken: lag, tanglewood, ibanez & cort behoren tot mijn favorieten.

gitaarlessen zijn via de muziekschool vaak iets goedkoper. maar je kan ook een priveleraar nemen. ik betaalde destijds 20 euro per les. ik had 2 keer per maand les waardoor het mij maandelijs 40 euro koste.

verder nog dit (antwoord op een eerdere vraag hier)

http://www.goeievraag.nl/vraag/goede-akoestische-gitaar-mee-beginnen.65319

"eerst moet je weten of je een western of een klassiek model wil. het western model heeft stalen snaren en speelt wat zwaarder omdat de spanning van de sanren hoger is dan die van een klassieke gitaar die nylon snaren heeft.

ter verduidelijking het verschil in geluid

staalsnarig

http://www.youtube.com/watch?v=JhojoT1o1M4

nylonsnarig

http://www.youtube.com/watch?v=XY_DVDGYwLU&feature=related

een staalsnarige speelt dus iets zwaarder maar heeft een smallere nek, een klassieke gitaar heeft dus een iets bredere nek. wat voor jezelf prettig is is nogal persoonlijk.

van beide modellen kan je voor ongeveer 50 euro een instap model kopen. daarvoor word het minste hout gebruikt en is de afwerking het minste een prioriteit.

mijn advies ga is naar een gitaar winkel en probeer wat gitaren, en neem iemand mee die er verstand van heeft.

feedback is in nederland een bijv grote winkel

(in prijs oplopend)

http://www.feedback.nl/gitaar-bas/akoestisch/staalsnarig/

http://www.feedback.nl/gitaar-bas/akoestisch/nylonsnarig/

wat merken waar ik goede ervaringen mee heb

ibanez, tanglewood, yamaha & lag.

verder is dit intressant

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=90958

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=90959 "
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zestien is zeker niet te oud; hersens en spieren zijn op die leeftijd nog heel flexibel.
Je kunt soms onder de E100,- al een aardige chinees kopen, maar je kunt ook aan je docent vragen of hij niet een leuke tweedehands weet of in ieder geval een goede muziekhandel.
Ik speel nog regelmatig op een lesgitaartje dat allang de vier kruisjes is gepasseerd, waarmee ik maar wil aangeven dat je niet perse een dure gitaar hoeft te hebben om er prettig op te kunnen spelen.
Het wel belangrijk dat iemand je goed kan adviseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16 is een prima leeftijd om te beginnen met spelen MITS je je in wilt zetten voor je lessen dus THUIS OEFENEN. Als je liever gaat stappen en met je vrienden op straat hangt dan zou ik er niet aan beginnen. Hoeft natuurlijk niet de hele avond, een half uur tot een uur per dag oefenen is meer dan genoeg! En daarna (of daarvoor) mag je tuurlijk best stappen/rondhangen/tv kijken of weet ik veel wat je leuk vindt.

Hoeveel een goede gitaar kost... tja, dat is net wat je wilt en wat je ligt en wat je kunt besteden. Tussen de 200 en 300 euro heb je al een hele goede klassieke gitaar! Ik zou zeggen loop eens binnen bij een goede zaak, kijk rond wat er is, vertel de verkoper duidelijk wat je wilt, houd er een paar vast en vraag ook of de verkoper wat voor je wil spelen zodat je zelf de klank kunt beoordelen.

Succes en vooral veel speelplezier. Muziek is een prachtige hobby!!!

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens zijn er ook goedkopere gitaren die prima zijn en ook tweedehands zijn er vaak goede te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenwoordig kan je praktisch alle instructies voor nummers vinden op internet, youtube bijvoorbeeld maar ook guitartabs.com. Voor een eurootje of 100 kan je dan al lekker gaan spelen. Het is meer een kwestie van discipline opbrengen, want ook bij lessen face to face moet je veel thuis oefenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik op mijn 50ste jaar het nog kan leren, dan kan jij het zeker wel op je 16de. Neem wel een goede gitaar en geen tweedehands gitaar