Kan je losse piano toetsen kopen?

Ik ben al een tijdje opzoek naar losse piano toetsen maar kan er nergens wat over vinden. Weet iemand misschien waar ik deze kan krijgen en hoeveel dat kost?

Alvast bedankt :)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Muziek
8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ergens (marktplaats?) een oude (desnoods kapotte) piano of keyboard kopen en er uit slopen (lees dat het niet voor vervanging is).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voorbeeld:
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/instrumenten-onderdelen/m933292076-pianotoetsen-met-ivoor-bijna-compleet-klavier.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Antwoorden (2)

Pianotoetsen zijn gemaakt van hout dat wordt belegd met ivoor of kunststof voor de witte toetsen en met ebbenhout of kunststof voor de zwarte toetsen.

Ivoor mag niet meer verhandeld worden, daarom is niet mogelijk om een nieuwe piano met ivoren klavierbeleg te kopen. Van oude piano's kunnen kapotte ivoren toetsplaatjes gerepareerd worden met technieken uit de tandheelkunde.

Hier is een toetsbelegset te koop: http://www.brammaat.nl/catalog/product_info.php?products_id=111&osCsid=351c5e58044e517ed390823d16f1454a en een zwarte toets: http://www.brammaat.nl/catalog/product_info.php?cPath=45_53&products_id=172&osCsid=351c5e58044e517ed390823d16f1454a en frontjes: http://www.brammaat.nl/catalog/product_info.php?products_id=170&osCsid=351c5e58044e517ed390823d16f1454a
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is geen antwoord op de vraag!
Nee, eigenlijk niet, en dat komt vooral omdat het vervangen van een pianotoets nu niet echt een doe-het-zelf-klusje is, maar werk voor een pianotechnicus / reparateur / restaurateur.

De kosten zitten hem dan ook niet zozeer in de toets zelf, maar in het vervangen en op toon brengen ervan. Overigens hoeft dat niet altijd een nieuwe toets te zijn ; in een antieke piano kan men prima een oude toets uit een niet-meer-te-redden piano gebruiken, wat vooral mooi is als het een met ivoor belegde toets betreft die nieuw niet meer gemaakt mogen worden.

Hoeveel het kost hangt sterk af van het uurtarief dat je pianostemmer / restaurateur hanteert en hoe lang hij er mee bezig is. Het beste kun je dan ook een offerte opvragen.

Toegevoegd na 28 minuten:
Vergis je niet ; een pianotoets is niet alleen dat kleine witte (of zwarte) houtje dat naar buiten steekt, maar een hele stellage van houten staafjes en veertjes en hamertjes en viltjes......affijn, de precieze anatomie ken ik ook niet, maar het is een flink apparaat.

http://www.marsandmc.nl/publicaties/img-pianotechniek/actionBWall.gif
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vervangen is eitje! Op toon brengen heeft niks met de toets te maken maar met de snaar... en daar heb je inderdaad een pianostemmer voor nodig!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben er niet naar opzoek om toetsen te vervangen. Ik zou die toetsen graag ergens anders voor willen gebruiken. Maar zou zo'n restaurateur of pianostemmer dat niet verkopen ?..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ga naar een milieupunt (grof vuil) en daar zal vast wel een piano staan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Of via MP natuurlijk!