Het Wilhelmus is het Nederlandse volkslied. Het lied bestaat uit vijftien coupletten die een acrostichon vormen: in de oude variant vormden de eerste letters van de vijftien coupletten de naam Willem van Nassov. De tekst wordt toegeschreven aan Filips van Marnix van Sint-Aldegonde, maar deze bewering is alles behalve zeker. De melodie is afkomstig van het spotlied Autre chanson de la ville de Chartres assiégée par le prince de Condé, dat werd gezongen tijdens het beleg van de stad Chartres door de Hugenoten in 1568. De oorspronkelijk zeer eenvoudige melodie werd in 1626 van melismatiek (klankbuigingen) voorzien, genoteerd door de Veerse schepen Adriaen Valerius in zijn met een aantal liederen "geïllustreerde" geschiedschrijving "Nederlandtsche Gedenck-Clanck".

Volgens een theorie werd het Wilhelmus tijdens het beleg van Haarlem, dus tussen 7 december en 31 december 1572 geschreven door Filips van Marnix, heer van St. Aldegonde[1].

Van het Wilhelmus wordt meestal het eerste couplet gezongen, soms gevolgd door het zesde, dat in de Tweede Wereldoorlog erg populair was. Het Wilhelmus is het Nederlandse volkslied sinds 10 mei 1932. Tot dan was het lied "Wien Neêrlands bloed" het volkslied. Wel had de jonge koningin Wilhelmina al bij haar inhuldiging in 1898 haar voorkeur voor het Wilhelmus te kennen gegeven. In de voorbereiding naar haar 25jarig regeringsjubileum werd dit officieel vastgelegd door de Nederlandse regering.

Het lied is ook gekend in de Zuidelijke Nederlanden [bron?]. Daar is het soms te horen op een cantus en bij bijeenkomsten van orangistische en Groot- dan wel Heel-Nederlandse groeperingen.

Toegevoegd na 6 minuten:
We weten niet precies wanneer het Wilhelmus geschreven is. Het is waarschijnlijk tussen 1568 en 1572 geschreven. Dat was aan het begin van de 80-jarige oorlog. Tijdens de veldslagen zonden de soldaten allerlei liederen om de moed erin te houden. En zo is ook het Wilhelmus ontstaan. Het is eigenlijk een strijdlied. Het is geschreven uit eer voor Willem van Oranje, want de soldaten hoopten dat Willem van Oranje de Nederlanden zou bevrijden van de Spanjaarden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Psmans: helemaal goed. Vind je het goed als ik daar geen +1 voor geef, aangezien de vraagsteller dit ook zelf had kunnen googlen/wiki-en...?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maak mij niks uit een punt je meer of minder
Het Wilhelmus is geschreven tussen 7 december en 31 december 1572. En hij is geschreven door Filips van Marnix, heer van St. Aldegonde.
Sinds 10 mei 1932 is het Wilhelmus het Nederlandse volkslied.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de aangegeven periode (tussen 7.12.1572 en 31.12.1572) is slechts een theorie en geen zekerheid
Het Wilhelmus is het oudste volkslied ter wereld, alhoewel het exacte jaar van schrijven nooit echt is achterhaald. De schattingen variëren tussen de jaartallen 1568 en 1572. Een studie van dr. A.C. den Besten (Leiden, 1983) wijst uit dat het hoogstwaarschijnlijk geschreven is in de zomer van 1570.

Voor meer informatie: zie bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi,
Dat was ergens in de 16e eeuw. 1570 of zo. Waarom wil je dat weten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het Wilhelmus is naar mijn weten ook het enige nationale volkslied dat bestaat uit maatwisselingen.