As, Bes, Ces, Des, Es, Fes en Ges heten de noten met een mol ervoor.
Ais, Bis, Cis, Dis, Eis, Fis en Gis heten de noten met een kruis ervoor.
En dan heb je ook nog dubbelmollen en dubbelkruisen: Asas, Beses, Ceses, Deses, Eses, Feses, Geses, Aisis, Bisis, Cisis, Disis, Eisis, Fisis, en Gisis.
Amadea
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Verlaagde en verhoogde noten. Maar vraagsteller vraagt nou eenmaal alle namen....
jc54
11 jaar geleden
Laat ik nou vroeger geleerd hebben dat de B en de E geen kruis kennen, en dat de C en de F geen mol kennen. Dat zijn die toetsen op een klavier waar geen zwarte (halve) tonen tussen zitten.
Amadea
11 jaar geleden
Er bestaan geen toetsen voor nee, maar in muzieknotatie komen ze wel degelijk voor. De dirigent van het orkest waar ik in speel vertelt geregeld aan een van ons dat hij of zij in plaats van een Bis ook een C mag spelen, in plaats van een Eis een F, voor een Ces een B, of voor een Fes een E! In verband met de toonsoort en de volgorde van de opgeschreven noten is het namelijk soms handiger zo te noteren.
Computoon
11 jaar geleden
Als iets in de toonladder van CIS gecomponeerd zou zijn, heb je als voorteken 7 kruisen:
fis - cis- gis - dis - ais - eis - bis
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor hardloper, een Bis mag geen C genoemd worden, het heeft weliswaar dezelfde toonhoogte dus in de praktijk maakt het niet uit, maar officieel is het dan echt een Bis en moet het ook zo genoemd worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En hetzelfde geldt voor alle noten, een Gisis hoor je echt een Gisis te noemen en geen A. Nou doen mensen dat natuurlijk wel eens, voor het gemak, en dat is natuurlijk begrijpelijk en prima, maar een Gisis blijft toch de officiële benaming.
Amadea
11 jaar geleden
Nee hoor, Hardloper, het zal niet verbeterd worden. Alleen zou de muzikant misschien kunnen vragen of het ook goed is als hij een C speelt in plaats van een Bis!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Hardloper: Nee juist niet. Amateurmuzikanten en autodidacten zullen je misschien wel verbeteren, maar geschoolde muzikanten juist niet, omdat zij als geen ander weten dat een Bis en een C wel dezelfde toonhoogte hebben en hetzelfde gespeeld worden, maar een andere 'betekenis' hebben in een muziekstuk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Muzikanten met weinig/geen kennis van muziektheorie, kunnen je inderdaad best verbeteren, omdat ze denken dat jíj het fout doet omdat je niet zou weten dat er tussen de B en C maar een halve noot zit. Dat dat in de praktijk gebeurt, geloof ik ook best, er zijn natuurlijk vast allerlei autodidactische muzikanten of mensen met weinig scholing in de theorie (al is het relatief basic theorie, het is iets dat je op bijvoorbeeld gewone gitaarles ook vaak leert als je een aantal jaren lang les hebt, niet iets dat men alleen onderwijst op het conservatorium).
Maar dat is hetzelfde als bij elk willekeurig onderwerp: als mensen met weinig kennis ervan je verbeteren, betekent dat niet dat zij gelijk hebben, het betekent eerder dat zij niet weten dat de basisregels die zij kennen te simplistisch zijn.
Maar er zijn ongetwijfeld ook veel muzikanten die het wel degelijk weten, maar het onzin vinden om iets een Bis te noemen, omdat het bij het spélen van de noot geen verschil maakt, die vinden dat het een Bis noemen moeilijkdoenerij is.