Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe heet het als je gitaar speelt maar zonder akkoorden?

Ik dacht zelf dat het pingelen alleen ik wil het zelf weten. En als ik weet hoe het heet kan ik pop liedjes zoeken&spelen.
xxx isabel

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
3.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Toccata (tokkelen)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij heet het 'gewoon' bespelen van de snaren 'tokkelen'.
De andere vraag laat ik graag aan collega-beantwoorders over.
(Lees meer...)
11 jaar geleden
Dat heet 'klassiek' spelen, dan speel je vanaf notenschrift. Dus noot voor noot. Maar ik denk niet dat je dat bedoelt, dit wordt vooral gebruikt bij het spelen van klassieke muziek.
Akkoorden spelen is makkelijker, met als nadeel dat je het liedje moet kennen, van notenschrift kan je elke noot lezen het ritme, de lengte van de noot enz. Bij een akkoord speel je meer wat achtetgrond.
Het tokkelen of pingelen is een manier van dr snaren bespelen.
Je kan alle snaren in 1 keer aanslaan, maar je kan ook een voor een een snaar aanslaan en dan ook nig in verschillende volgorde.

Dus voor popliedjes zoek je naar akkoorden.

Toegevoegd na 21 minuten:
Akkoorden kan je dus 'pingelen'.
Akkoorden geven naast de toonhoogte het ritme aan, zo zie je boven een tekst een akkoord staan, deze sla je aan in het goede ritme tot er weer een ander akkoord staat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan lees je niet goed.
Het spelen van noten heet 'klassiek', dat betekent niet dat het hier over klassieke muziek gaat.
Ik beweer volgens mij .ook nergens dat tokkelen iets met.notenschrift te maken heeft. Ik zeg duidelijk dat dit een manier van aanslaan is.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding