waar vind ik alle MINEUR toonladders?

er zijn meer dan 20 toonsoorten, kan met enkele goed uit de voeten, met de muneurtoonsoorten echter heel slecht.....hoe leer ik die vlot....waar is goede documentatie te vinden....jip en janneketaal....vast een paar foefjes voor...wie kent ze???

Toegevoegd na 16 minuten:
bedoeld voor piano

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
2.4K
Amadea
11 jaar geleden
Op welk instrument moet je ze spelen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welke ken je wel al en welke nog niet?
Dan kunnen we wat gerichter advies geven (anders zitten we uit te leggen hoe je eentje moet leren die je al kent, en dat is ook weer zonde van de tijd).

Het beste antwoord

Er zijn 3 gebruikelijke mineurtoonladders: de natuurlijke (de "gewone" mineur), de harmonische en de melodische.

De natuurlijke mineurtoonladder is als volgt opgebouwd:
hele toon, halve toon, hele toon, hele toon, halve toon, hele toon, hele toon. Een natuurliljke a-mineurtoonladder is dan dus: a, b, c, d, e, f, g, a. (want een b is een hele toon hoger dan een a, een c is een halve toon hoger dan een b, etc.)
Dit zijn de afstanden tussen de verschillende tonen, dus tussen de eerste noot en tweede noot zit een hele noot, maar tussen de 2e en 3e toon een halve. Het gaat bij 1e, 2e, 3e toon natuurlijk niet om welke noot als eerste in een muziekstuk gespeeld wordt, maar om de plek in de toonladder, maar dat begreep je hopelijk wel.
Hele, halve, etc. is een lastig te onthouden lijstje, ik onthoud dat zelf het makkelijkst als 1.5, 2.5, 2 (eerst 1 hele en dan een halve, dan 2 hele en dan een halve, dan weer 2).

Bij de harmonische toonladder is de 7e noot een halve toon verhoogd in vergelijking tot de natuurlijke mineurtoonladder (dus dan krijg je hele toon, halve toon, hele toon, hele toon, halve toon, ANDERHALVE toon, HALVE toon. Bij een harmonische A-mineurtoonladder is dat dus a, b, c, d, e, f, GIS, a.)
Bij de melodische zijn de 7e én 6e noot allebei een halve toon verhoogd in vergelijking tot de natuurlijke mineurtoonladder (dus dan krijg je hele toon, halve toon, hele toon, hele toon, HELE toon, hele toon, HALVE toon. Bij een harmonische A-mineurtoonladder is dat dus a, b, c, d, e, FIS, GIS, a.)

Wat je eigenlijk alleen hoeft te onthouden is dus:
1: natuurlijke mineurtoonladder ("gewone" mineurtoonladder):1.5, 2.5, 2
2: harmonische mineurtoonladder: 7e toon is een halve toon hoger dan bij de natuurlijke mineurtoonladder
3: melodische mineurtoonladder: 7e toon én 6e toon zijn een halve toon hoger dan bij de natuurlijke mineurtoonladder

Is dit een beetje begrijpelijk?
Hopelijk heb je er iets aan.

Daarnaast heb je nog een paar andere mineurtoonladders, maar dat zijn heel ongebruikelijke, kerktoonladders enzo. De kans is groot dat je die nooit nodig zult hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het foefje:

Tussen alle toetsen zit een halve toonafstand.
B-C en E-F zijn dus halve afstanden want daar zit geen zwarte toets tussen.
Als je een toonladder kunt spelen weet je op welke plaats je hele en halve afstanden moet spelen.

Met deze linken moet je er volgens mij wel komen.