Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet je een motief (muziek) sneller, langzamer, hoger .... spelen als iemand verbaasd is?

En dan heb ik het over begeleiding bij een filmpje (om het at duidelijker te maken)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
962

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Als ik verbazing in een muzikale lijn moest uitdrukken, dan zou ik kiezen voor een chromatische toonladder die onderaan begint, naar boven toe lopend telkens wat langzamer wordt, en eindigt met een lang aangehouden hoogste toon.
(Lees meer...)
Amadea
11 jaar geleden
Er is geen eenduidig antwoord op deze vraag. Er zijn vele opties om verbazing uit te drukken. Terwijl ik schrijf heb ik Ravel's "Shéhérazade" in de achtergrond, en daar zitten diverse 'verbaasde' momenten in dit toch anders van structuur zijn dan wat je hierboven leest.

Als *ik* een antwoord zou geven - wat dus altijd arbitrair is - dan zou ik de definitie van verbazing overboord gooien en dit opsplitsen in "vraag" + "antwoord". Want in principe is verbazing een vraag, zoals: "huh? wat gebeurt er nu?"
Vraag + antwoord is reeds iets makkelijker om muzikaal vorm te geven.

Voorbeeldje in C:

Situatie: C
Verbazing: C7
Antwoord: F
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding