waarom maakt muziek emoties los?

waarom kun je je beter gaan voelen door muziek? Of slechter?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
1.2K

Het beste antwoord

Emotie maakt muziek... en dan maakt muziek weer emotie...

Je kunt muziek zien als een modem... Een emotie moduleert geluid en dan vliegt het de ether in en dan vangt je oor het op, demoduleert dat en de emotie komt in jou weer in terug... In de ruimste zin van het woord is dit psychokinese... Muziek is overdracht van emotie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Omdat muziek je in je ziel kan raken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+juist
Muziek is een harmonisch geheel van trillingen (geluid), deze trillingen trillen je energieblokkades los.
Energieblokkades ontstaan als je emoties niet verwerkt, dingen dus vasthoudt. Als deze blokkades loskomen komen dus ook emoties los.

Als de muziek een harmonie heeft die niet aansluit bij je eigen energiepatroon, vind je het heel vervelend om te horen. Bach kan dit bijvoorbeeld gemakkelijk teweeg brengen bij sommige mensen.

Als er hele negatieve emoties loskomen kun je je in eerste instantie ook slechter gaan voelen, maar na afloop zul je je beter voelen, vrijer. Je hebt het losgelaten, de energie kan weer beter stromen. Meestal heeft het gelijk een fijn gevoel als de energie weer beter gaat stromen, ook al stromen de tranen over je wangen toch voelt het goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf ben ik er van overtuigd dat de vroegste associaties die je in je jeugd hebt gemaakt tussen een bepaalde soort muziek en prettige ervaringen/personen voor de rest van je leven bepalend zijn of je je prettig voelt of niet bij een bepaalde soort muziek.
Mijn smaak is volgens mij sterk beïnvloed door een enkele 78 toeren schellak plaat van Paul Robeson en muziek die mij troost of vrolijk maakt heeft altijd elementen die daar op terug te voeren zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De antwoorden zijn interessant. Het gevoel dat onversterkte instrumenten op mij maken is trouwens heel anders dan muziek via een electronische weg. Als ik instrumenten hoor kan ik snel tot tranen beroerd worden en dat heb ik weinig met electronisch versterkte muziek. Ook als datzelfde stuk via de boxen te horen is, zal ik het snel minder emotioneel vinden.
Ik ben het oneens met het antwoord dat dat te maken zou hebben met je vroege jeugd. Ik denk eerder dat het met te maken heeft met je eigen gemoedstoestand zoals in andere antwoorden werd gegeven.
Maar elke muziek heeft zeker invloed op je humeur, zoals kleuren dat ook hebben (ook een trilling maar dan voor je ogen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opgedane ervaringen, zowel goede als minder goede, zitten opgeslagen in onze brein.
Muziek zijn trillingen, in een bepaalde volgorde en op de een of andere manier maakt dat emotie bij ons los, emotie die hoort bij een ervaring uit het verleden.
Als dit regelmatig gebeurt, krijgen we een bepaalde voorkeur voor bepaalde muziek, we noemen dat een smaak.
Deze smaak gaat ook bepalen welke muziek wij graag horen, waardoor het gevoel van emotie bij dit soort muziek ,alleen maar sterker wordt.
Op den duur, willen we telkens graag deze muziek horen om ons beter te voelen en zo werkt het ook.
Zo is er ook muziek waardoor we ons slechter gaan voelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de muziek associaties bij je oproept. Associaties met een gebeurtenis in je leven, of bepaalde beelden. Hetzij positief, hetzij negatief.
Ons leven is vol geluid, en onbewust koppelen wij geluiden (in wat voor vorm dan ook, dus zowel muziek als andere geluiden) aan bepaalde gebeurtenissen in ons leven die ook weer emoties oproepen.
Muziek kan deze gevoelens dus weer bij je oproepen, waardoor je die emoties weer gaat voelen.