Wat is Creative Commons op YouTube?

Hallo,

Mag ik dan gewoon muziek erbij zetten? Ik heb het kanaal voor al mijn mixen te uploaden, maar dit durf ik niet want een vriend heeft uitgelegd dat je dan problemen met auteursrecht hebt.

Bij voorbaat dank,

search4you

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (1)

Nee, zo werkt dat niet. :)

Je mag nooit zonder toestemming van anderen hun muziek, foto's of andere werken gebruiken en uploaden naar YouTube, tenzij de originele maker aangeeft dat dit mag, bijvoorbeeld met een creative commons licentie. Daar in staat dat je het onder zekere voorwaarden mag gebruiken.

Maar jij mag nooit zomaar werken gebruiken en het dan zelf uitgeven. Altijd eerst toestemming vragen aan de maker, tenzij er reeds een vrije licentie gebruikt wordt.

Een uitgebreide uitleg van wat de CC licentie is, staat op de site die ik in de bron heb staan:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het puur je eigen muziek is, mag dat. Jij bent eigen baas over je eigen creaties. Wanneer je echter voor je mixen muziek gebruikt van anderen dan moet je daarvoor inderdaad toestemming hebben. Dat kun je krijgen door er om te vragen of wanneer ze een licentie geven voor het gebruik zoals de door je genoemde Creative Commons of een Public Domain. Het uploaden van een mix kan gezien worden als herpublicatie en herpublicatie van materiaal van een ander is inderdaad niet toegestaan en kan je in problemen brengen. Op de volgende link is een forum te vinden waar het maken van mixen en de juridische kant er van wordt besproken. Die wil ik je graag aanraden om eens te lezen:
http://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=26;action=display;threadid=963 Bedenk overigens ook dat het ten gehore brengen van muziek van anderen (en als DJ doe je dat doorgaans ;) ) onder dezelfde regels vallen. Dat mag niet zomaar.