Je bedoelt DEFCON.

DEFCON is een samentrekking van "DEFense readiness CONdition" (staat van paraatheid van de landsverdediging)

DEFCON 5 is de normale vredessituatie.

DEFCON 4 verwijst naar verhoogde inlichtingen en de verhoging van veiligheidsmaatregelen. Het grootste deel van de Koude Oorlog was de DEFCON op dit niveau. Grondaanvallen toegestaan.

DEFCON 3 verwijst naar gereedheid boven normaal. Radio-callsigns veranderen in geheime callsigns.

DEFCON 2 duidt een verdere verhoging van de alertheid aan. Het werd uitgeroepen bij de Cubacrisis.

DEFCON 1 geeft maximale paraatheid aan. Dit is voor zover bekend nog nooit gebruikt, maar wordt gereserveerd voor een dreigende of bestaande aanval op de strijdkrachten van de Verenigde Staten of op het gebied van de Verenigde Staten door een buitenlandse / buitenaardse militaire macht. Gebruik van kernwapens toegestaan.

Toegevoegd na 21 minuten:
Dankzij Amadea (die goed oplet) kom ik erachter dat je toch Defqon bedoelt. Dance Festival Defqon 1 is geen afkorting van iets anders. Wel kun je zien aan mijn 1 antwoord dat ze de naam hebben 'geleend' van DEFCON. Ze hebben de C verandert in de Q van Q-Dance (Organisator van Defqon 1)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn plus heb je!
Amadea
12 jaar geleden
Dat heb je dan verkeerd gezien, Pesu. Want de vraag staat in de rubriek Muziek. Het gaat om de naam van het festival Defqon One. Met een Q.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Amadea
Is het nu wel goed?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Amadea. Scherp! Gelukkig heeft modriouch mijn + toch weer rechtvaardig gemaakt ;)
Amadea
12 jaar geleden
Maar, Pesu, jouw opmerking bij de vraag geeft te denken. De Q van Q-dance, wat heeft die als oorsprong? En zou dat dan dezelfde Q zijn als die in Defqon staat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Amadea, ik snap de link die je legt en die had ik ook al gelegd, maar net zoals modriouch dacht ik dat de VS toch defcon 1 bedoelde. Maar aangezien de vraag in de categorie muziek staat gaat het toch over Q-Dance.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
was amerika tijdens 9/11 niet in staat van defcon 1 ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@JoeyB nee toen was het DEFCON3

Andere antwoorden (2)

De organisator van het festival is Q-dance. Deze organisatie werd in 1999 opgericht en heette toen Qlass Elite. Het richt zich op de hardere stijlen in de dance-scene. Q-dance is een dochteronderneming van ID&T, waar ze in Amsterdam mee in één pand zitten.

Het begon met de Qlubtempo feesten in de discotheek Hemkade 48 in Zaandam. Daarna vond de eerste Qlimax plaats in het beursgebouw van Eindhoven. In 2003 besloot Q-dance voor het eerst het groots aan te pakken door Qlimax in het Gelredome te houden. Een ander groot indoorfeest van Q-dance is InQontrol.

Outdoor begon Q-dance in 2003 ook een tijdperk met Defqon 1. Andere terugkerende evenementen zijn X-Qlusive, Qrimetime/Qountdown, en Q-Stage op Mystery Land. In 2004 begon Q-dance ook buiten Nederland feesten te organiseren met Q-BASE en The Qontinent.

Defqon 1 is dus het platform voor alle hardere stijlen. Onder andere hardstyle, hardcore, jump, hardtrance, techno en dubstep beats klinken van 11.00 tot 23.00 uur door de boxen. Het festival wordt afgesloten met vuurwerk.
Wat kan je daardoor worden? Doof, oftwel def. De q komt van Qlass-dance, de dansmuziek met kwaliteit. Wellicht is deze naam voor het festival bedacht om in het kort te zeggen dat je *doof* wordt als je harde *Q*-dance muziek *aan* zet: Def - Q - on.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat doof worden bepaal je zelf, er worden immers oorbeschermers verkocht op dit soort evenementen.
Defqon 1 is een festival met een thema, namelijk resyclen (hoe raar dat ook klinkt), dit is terug te zien in de verschillende stages, die zijn namelijk gebouwd van oud afval materiaal zoals banden, pallets enz.
Beide antwoorden hierboven zijn goed.

De naam van het feest is inderdaad afgeleid van Defcon 1, de hoogste staat van paraatheid in de Amerikaanse krijgsmacht.

Q-dance laat in iedere naam van haar feesten de letter Q terugkomen en deed dat dus door Defcon 1 in Defqon 1 te veranderen.

De eerste edities hadden ook een legerthema met daarbij de slogan "Maximum force readiness".

Dat hoor je ook terug in de intro bij deze liveset:
http://www.youtube.com/watch?v=02lcPEMVr4M

En deze oude site past ook perfect in dat legerthema (2004)

http://events.q-dance.nl/2004-06_19-juni_defqon1/