Hoe hard klinkt een steeldrum (steelpan)?

Ik ben van plan een steeldrum aan te schaffen (een steelpan zoals men het internationaal noemt, maar hier niet, vanwege verwarring met keukengerij ;))

Ik wil graag weten hoe hard 't geluid uit zo'n ding is, omdat ik ermee in een drumband wil spelen, en 't is natuurlijk niet de bedoeling dat ik onhoorbaar ben tussen een drietal snaredrums.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat instrument schijnt heel cool te zijn, ben benieuwd hoe je het zal vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ik ben benieuwd hoe je buren het zullen vinden ;-)

Het beste antwoord

Ik speel zelf in 2 slagwerkgroepen/drumbands met steeldrum en dat gaat prima.

Kom gerust eens vrijblijvend luisteren en kijken in Zeeland. Ik heb een klein bedrijfje en importeer en verkoop Steeldrums. Ik heb van alles staan: Tenor, Alt, Bas. U kunt ze vrijblijvend uitproberen en bekijken. U kunt er zelfs 1 huren om uit te proberen.

Groetjes
Digna van den Broek

Toegevoegd na 8 minuten:
Een Steeldrum kan flink hard geluid maken, maar te hard slaan maakt het geluid lelijk.

Toegevoegd na 19 minuten:
Let overigens wel goed op wat je koopt. Er wordt nogal eens wat tweedehands aangeboden. Kies voor een goed patroon, het 4th & 5th systeem. Veel andere patronen missen tonen of zijn verouderd en als je daarop leert spelen kun je nooit meer over op een andere of nieuwe steeldrum. Het 4th&5th systeem is sinds 15 jaar een vast patroon.

Ga vooral niet voor een goedkope versie zoals een pentatonisch gestemde pan of meditatiepan. Hier heb je helemaal niets aan.
Uit Trinidad of een ander Caribisch land een steeldrum hierheen laten vliegen heeft veel risico's. De temperatuur waarin ze gemaakt worden is heel anders dan in NL. Bovendien worden ze in een vliegtuig niet zachtzinnig behandeld en ze zijn zo ontstemt.

Informeer dus goed wat je koopt en kijk goed waar je het koopt. Laat je goed adviseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een traditionele steeldrum levert tot 95 decibel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een steeldrum kan gemakkelijk 110 dB halen (op een meter afstand) Het hangt verder erg af van de toonhoogte en van de wijze van aanslaan.
grote olievat-steeldrums geven goed partij (onversterkt ) aan slagwerk.
Dat is maar goed ook, het versterken van steeldrums is lastig, de tonen geven veel harmonischen waarmee versterkers maar vooral luidsprekers best moeite mee kunnen hebben, juist "blikkerig" geluid is het soort vervorming waarmee luidsprekers problemen hebben, naast de grondtonen zitten er deeltonen in met hoge stijgtijden, welke wel door metalen maar slecht door luidsprekers natuurgetrouw weergegeven kan worden

Toegevoegd na 6 minuten:
De in een eerder antwoord genoemde 95 dB zal waarschijnlijk op grote(re) afstand gemeten zijn, steeldrums kunnen zoveel geluid geven dat het suist in je oren als je er vlak bij staat.
Het kan zijn dat de waarde als dB C gemeten is, voor ons gehoor is de dBA waarde belangrijk, deze meetwijze houdt meer rekening met de gevoeligheid van het menselijk gehoor. (dBC is de luidheid van de toon in absolute zin, deze meetwijze houdt geen rekening met het feit dat we middentonen VEEL luider horen dan lage of heel hoge tonen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga naar de muziek winkel om het uit te proberen, of zoek het op op youtube, meestal vind je daar het wel!