Hoe stem je een akoestische gitaar?

Ik heb 3 jaar geleden een gitaar gekocht, en ik probeer hem nu te stemmen maar het lukt totaal niet. Ik heb een soort fluitje erbij gekregen zodat je dan moet stemmen totdat het hetzelfde klinkt maar ik krijg het maar niet voor elkaar dat het hetzelfde gaat klinken. iemand oplossing?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe is de conditie van de snaren?

Antwoorden (7)

Als je geen ervaring hebt met het stemmen van een gitaar is het raadzaam om je gitaar de eerste paar keer te laten stemmen bij een muziekwinkel. Daar kunnen ze voordoen hoe je een gitaar precies moet stemmen en dat is de makkelijkste, snelste en beste manier om een gitaar te leren stemmen.

Er zijn diverse websites op het internet die het ook uitleggen, maar die informatie is vaak onvolledig en onjuist, daarnaast is het gewoon een handigheidje dat je een paar keer goed moet zien en horen voor je het door hebt.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een gitaarwinkel je gitaar laten stemmen heeft weinig zin, omdat je gitaar bij thuiskomst alweer ontstemd is. Dit komt door het temperatuurverschil waar je mee te maken hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is waar, maar ze laten zien hoe het moet en dan kan je het thuis weer doen.
Als je gehoor je hier in de steek laat zou je een electronische stem apparaatjes kunnen kopen. Dan hoef je niet op je gehoor te werken , maar kun je "zien" of de snaar juist gestemd is.
De juiste volgorde is van dik naar dun: E - A - B - G - B - E
Ezelsbruggetje: Een Aap Die Graag Bananen Eet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt een klein typfoutje gemaakt: 'E-A-B-G-B-E' moet zijn 'E-A-D-G-B-E'. Wel leuk om te vertellen overigens: ik heb altijd het ezelsbruggetje 'Een aap die GEEN bananen eet' aangeleerd gekregen. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, je hebt gelijk wat het typefoutje betreft, er kwam toen net zo'n popup van de GV app in beeld :-) Mijn aap komt vaker voor :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn aap at ook GEEN bananen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn aap at ook geen bananen :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de mijne ook niet....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die van mij ook niet, een aap die graag bananen eet is het vermelden ook niet waard. Apen zijn allemaal gek op bananen, een aap die geen bananen eet is veel gedenkwaardiger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
blijkbaar zijn ze niet allemaal gek op bananen als ik bovenstaande zo eens lees :-)
Je kunt ook een stemapparaatje kopen, die geeft aan wanneer je snaar op de juiste toon zit, door hem aan te slaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je een piano ( of een ander instrument hebt ) kun je hem ook aan de hand daarvan stemmen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem een gitaarles! Als het goed is wordt dit in les 1 behandeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een fluitje om zo je gitaar te stemmen is geen aanrader, omdat een fluitje snel vals wordt. Handigste is om een stemapparaat te kopen, of ergens op internet te zoeken naar een online stemapparaat. Misschien staat op youtube wel filmpjes voor het stemmen.
Speel je al drie jaar gitaar, dan zal je misschien ook op het gehoor kunnnen doen zo niet, train je gehoor met een stemapparaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Begin met de lage e snaar, draai deze eerst slapper en maakt hem dan op toon. Dan druk je de snaar op het 5e fret in (e + 5 1/2e tonen =a) en sla direct na elkaar de lage e snaar (die nu als a klinkt) en de a snaar aan. Deze moeten dus gelijk klinken. Als je het niet direct hoort, even de snaar flink losser draaien zodat er echt verschil is.

Nu druk je ok de a snaar het 5e fret in en stemt zo de d snaar. Daarna de d snaar op het 5e fret, de g snaar op het 4e fret (uitzondering dus) en b snaar weer op het 5e fret.