Kan een mengpaneel zo op de computer worden aangesloten en effecten geven?

Kan ik een mengpaneel zo op de computer aansluiten? Bv 1 uit de behringer xenyx serie of moet het per se een USB Mengpaneel zijn? En heb ik nog extra kabels nodig of volstaat een usb kabel ook gewoon?

En is het dan gewoon een kwestie van kabel inplugen, youtube opstarten en effecten doen? Of moet er nog software geinstalleerd worden of is het mogelijk dat de boxen of de pc het niet ondersteunt etc?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
8.6K

Het beste antwoord

de Behringer XENYX is een analoog mengpaneel, wat betekent dat je twee opties hebt:

analoog in de de line in prikken via tulp>minijack

of

een usb interface tussen het mengpaneel en de computer.

de eerste optie is gewoon werkbaar en het goedkoopst, ik heb een hele tijd met een analoog mengpaneeltje en 2 microfoons erg goede opnames kunnen maken.

destijds had ik dit phonic mengpaneeltje

http://www.i4-muzique.nl/phonic-mu-1002-x.html

goede kwaliteit voor het geld (over behringer kan ik niet zoveel zeggen)

op marktplaats moet je voor 50 euro wel klaar zijn. een tulp naar minijack kabeltje voor 5 euro en klaar ben je.

uiteraard is een goede mic een volgende stap.

recording software kan gratis, audacity is gratis en goed MI

http://audacity.sourceforge.net/?lang=nl

Toegevoegd na 6 minuten:
het goedkoopste mengpaneel met effecten aan boord van de serie die je noemt is

http://www.feedback.nl/shop/product/computer-en-recording/behringer-xenyx-1002-fx/100006267/114430#description
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Kan ik dan met dat paneel en het kabeltje van 5 euro deze zo aansluiten op de computer, youtube starten en voor de lol gaan mixen? Ik wil niet gaan dj'en ofzo maar het lijkt me leuk om het voor de lol in de vrije tijd te gaan gebruiken, en eventueel als ik een video maak de muziek te remixen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
via audacity kan je mp3 bestanden laden en bewerken, (ook met effecten), dat kost je dus niks. youtube naar mp3 kan met zamzar http://www.zamzar.com/ een analoog mengpaneel is vooral bedoelt voor het opnemen van stem en instrumenten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, bedankt. Sorry dat ik zo'n leek op dit gebied ben, maar bv. Stel dat ik jouw mengpaneel koop, de Phonic MU 1002 (bv op marktplaats: http://bit.ly/uGNkPw). Kan ik deze dan aansluiten met die kabel van 5 euro die je vertelde? En wat is die adapter precies? Hoe moet ik het zó aansluiten dat het effecten geeft? Ik las bv dit artikel (http://bit.ly/vV7CN2) maar kom er niet echt uit. Daar hebben ze het ook weer over een speciale videokaart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt me namelijk gewoon leuk om bv Youtube te bekijken en dan wat te mixen:P Of als ik een filmpje maak en daar muziek bij zet het gewoon kan mixen en zo kan opnemen, ipv alles via Audacity te doen en het zo te bewerken enzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het mengpaneel van marktplaats kan je zeker op je pc aansluiten. let wel: op een line in, niet op je microfoon in gang. sommige laptops hebben alleen een hoofdtelefoon en mic ingang. kijk even of je een line ingang hebt (blauw) ik gebruikte kapels van dap http://www.licht-geluid.nl/shop/p-8650-dap-kabel-mini-jack-stereo-2-x-tulp-150-cm.aspx werkte perfect voor een thuisstudiootje "Of als ik een filmpje maak en daar muziek bij zet het gewoon kan mixen en zo kan opnemen, ipv alles via Audacity te doen en het zo te bewerken enzo." die vraag kan ik helaas niet beantwoorden, ben zelf ook nogal een leek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de adapter op de foto is voor de stroom. een goede site voor vragen over recording http://www.homerecording.be/

Andere antwoorden (2)

Je kan je hoofdtelefoon uitgang aansluiten op je mengpaneel, dan kan je effecten toe gaan voegen, maar als je met een USB mengpaneel wilt werken dan heb je speciale software nodig hiervoor.
12 jaar geleden
Kijk even in de handleiding van het mengpaneel wat je wilt kopen, te vinden op de websites van de fabrikanten, meestal onder support of te vinden in een linkje op de pagina van het product.
Daar staat vrijwel altijd een tekening die wat meer verduidelijking geeft.

Wat je hier vraagt gaat een beetje te ver om in een antwoord uit te leggen. Ik denk dat je je het beste eerst een beetje beter kunt later voorlichten in een ontmoeting met een verkoper van deze spullen, een muziekzaak dus. Feedback met verschillende winkels in Nederland b.v. Succes!