Ik speel een jaar piano en ben 13. Piano is op dit moment echt mijn passie. Maar kan ik er later goed van leven? Ik wil het conservatorium doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je van je passie je beroep wil maken moet je erg goed zijn. Als je een beetje humor in je hebt zou dat ook wel van pas komen. Denk maar aan Viktor Borg en Wibi Soerjadi.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan droom niet je leven, maar LEEF je droom!
Ga ervoor!
Leef je passie uit! EN maak je niet druk of je er later, later, later
genoeg mee kan verdienen.

Antwoorden (9)

Leuk dat je zo'n passie hebt. het conservatorium is een goede opleiding, je hebt wel havo nodig en je moet al goed kunnen spelen maar daar heb je nog wel de tijd voor. Met een conservarotium opleiding is er, met wat geluk, maar dat heeft iedereen nodig, een goede boterham te verdienen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik jou was zou ik het even aan je decaan op school vragen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is altijd moeilijk vooruit te kijken,van welke studierichting je het meest profijt hebt.
En wat is goed leven? voor de een een oude fiets voor de ander de duurste BMW.
Het is dus van veel afhankelijk, maar doe je het graag zet je er voor in, maar vergeet ook niet af en toe een andere kant op te kijken
12 jaar geleden
Volgens mij heeft Wibi Soerjadi een kast van een huis en een Ferrari bij elkaar gepianoot?

Dus ja, als je goed bent -en de juiste connecties hebt-? kun je er wel goed van leven.

Het moet ook wel allemaal je kant opkomen en daar heeft alleen de tijd een antwoord op
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je talent hebt kan je het conservatorium echt wel doen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gaat je - als je 13 bent - toch niet afvragen of je LATER goed kan leven?

Dat is de grootste onzin.

Punt een omdat je als je 13 bent gewoon leerplichtig bent en zo goed mogelijk je best doet op school en tegen het eindexamen zie je wel welke kant je op gaat.
En daarnaast doe je de dingen die je LEUK vindt.

Punt twee omdat dat LATER nog zo ontzettend ver weg is, dan niemand kan vertellen of iemand dan nog leuk kan leven. Zelfs jij kan nu niet zeggen wat "later" een leuk leven voor jou is.
Laat staan dat iemand dat hier weet.

Punt drie omdat "leuk leven" voor iedereen anders is.
Niemand weet voor jou wat een leuk leven is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@DenDemoontj ik ben het met je eens -
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dat je gelijk hebt momopoyolo! Gewoon lekker leuk doen zolang het nog kan. En, die droom heb je al, kan je altijd later op terugkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kind van 13 is een kind van 13 en hoort
zich geen zorgen te maken over later.
En zeker niet over iets wat genoemd wordt: "GOED leven". Dat heeft niets met dromen te maken, Den Demoont.
Natuurlijk moet je dromen en je dromen nastreven.
Een geweldig goede pianist worden is een fantastische droom!! Laat die droom a.u.b. niet verloren gaan door de vraag of je er wel goed van kan leven. LEEF NU. LEEF JE DROOM!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Traum nicht dein leben: Lebe deine Traum!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, maar een kind van 13 moet zich daar al wel zorgen over maken, en al helemaal als het havo of vwo doet, als je dan over een jaar een profiel kiest is het handig als je weet wat je wilt worden...
Conservatorium is een goede opleiding, dat voorop gesteld, en als je een goede opleiding hebt afgemaakt is dat altijd een pré.
Een ander verhaal is of je als (concert)pianist een goede boterham kunt verdienen. Zoals al eerder vermeld hangt het niet alleen van je kunde af maar ook van andere kwaliteiten; heb je b.v. de juiste sociale contacten en ook een beetje geluk.
Iemand kan afstuderen in een vak als filosofie en later een muziekprogramma gaan presenteren op radio of TV. Je zult dus soms water bij de wijn moeten doen en de kansen grijpen die er zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken veel mensen die Conservatorium hebben gedaan en ze kunnen er goed van leven en zijn gelukkig met hun keus.. Ga er alleen niet van uit dat je een beroemde concertpianist wordt , want dat lukt maar weinig pianisten. De kunst is om je niet alleen te focussen op solo-pianist worden. Je kan er ook bij lesgeven, een kamermuziektrio of jazzkwartet starten en daarmee optreden. Je kunt erbij componeren of werken op een muziekschool. OOk kun je andere musici begeleiden bij audities of concoursen of piano spelen op een dansschool. Soms ben je als pianist commercieel aantrekkelijk omdat je ïets hebt waar het grote publiek voor valt. Geluk hebben en de juiste personen tegenkomen is ook een niet onbelangrijk stuk. Het is trouwens ook altijd mogelijk om in deeltijd Conservatoriumte doen naast een andere studie. Je moet vooral heel veel thuis studeren achter de piano , dus past daar als je graag actief bent ook nog wel een andere studie naast.
Eerst maar eens je diploma halen, goed oefenen achter de piano en op pinanoles en ook andere leuke hobbies en vrienden in je leven niet vergeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan proberen er mee verder te gaan, als je er je beroep van zou willen maken, maar je moet er dan echt, echt voor gaan. Wie weet zien we jou straks in de schijnwerpers!