Hoe onstaat het ge-zing ook wel echogeluid genoemd als je op de radio bent via een mobiele telefoon??

In de meeste gevallen word er gevraagd of je de radio uit wil zetten , maar is er dan een bepaalde golflengte die stoort??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.4K
Amadea
12 jaar geleden
Dat wordt rondzingen genoemd!

Het beste antwoord

Het echo-geluid ontstaat omdat de omzetting van geluid naar digitaal GSM-signaal enige tijd kost, er komt nog meer tijd bij in de radiostudio omdat daar het geluid ook weer digitaal gemaakt wordt om naar de zendmast te transporteren.
Bij de zender volgt dan weer een vertraging als het digitale signaal weer op de zender gezet wordt.
Al met al kan het wel tot een seconde of twee vertraging geven zodat de woorden die jij spreekt na die tijd uit de luidspreker van jouw radio klinkt.
Jouw telefoon pikt die geluiden weer op en ze gaan nog een keer hetzelfde rondje.
Als jouw speaker hard genoeg staat dan stapelt het geluid zich steeds verder op en blijft het geluid "rondzingen", deze term wordt al sinds jaar en dag gebruikt voor wat in het Engels "feedback" heet.
Om het geluid voor alle radioluisteraars niet ondragelijk te maken wordt dan ook altijd gevraagd om de radio even helemaal uit te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dat gaat net zo makelijk met analoog.
Die vertraging heet delay. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat weet ik ook wel hoor, bij analoog geluid komt de vertraging door de afstand die het geluid door de lucht aflegt tussen de speaker en de microfoon.
De geluidsnelheid is ongeveer 300 m/s zodat er in de meeste situaties nauwelijks van delay of echo sprake is, je hoort gewoon alleen een aanzwellende piep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een goed en volledig antwoordt

Andere antwoorden (3)

Dat komt omdat eerst de mobiel het geluid kopieërd dan de radio show het geluid harder afspeelt en dan nog eens kopieërd dus het veroorzaakt uiteindelijk slecht geluid en echo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is dat de microfoon van je telefoon, het geluid van de radio opvangt..

werkt hetzelfde als je bijvoorbeeld, een microfoon op je stereo aansluit, en hem bij de box houd.

hij vangt op, stuurt dat naar een versterker, en zend het uit, neemt het nogmaals op, versterkt het nogmaals.. etc. etc..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de fruittoon krijg je omdat het geluid dan gaat oscilleren, het geluid dat uitgezonden wordt, wordt weer in de zender gestopt. Dit heb je alleen als het verschil tussen het ontvangen en uitgezonden signaal minder dan 100 ms is, is het meer dat treedt er geen oscillatie meer op en krijg je een galm, er is vertraging tussen het moment dat het telefoonsignaal in de studio is en dat het signaal weer terug is bij de beller. Het geluid wordt hierdoor heruitgezonden