Hoe kan het, dat wanneer je muziek luistert, bepaalde muziek je terugbrent naar momenten in je eiegen leven?

Ik heb dat heel vaak. Op een middag als deze, niet al te best weer ga ik achter mijn computer zitten en zoek via You Tube muziek die ik dan graag wil horen. Het is dan wel mijn favoriete muziek, maar heel vaak komen er bij mij dan gedachtes van vroeger. Kan een jaar terug zijn, maar het gaat ook wel eens verder. Hoe is het mogelijk, dat muziek zoveel momenten bij een mens terug kan brengen? Spreek dan over mooie en soms iets mindere momenten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Het kan aan verschillende dingen liggen, bijv. de tekst. Die over het onderwerp gaat. Het kan ook zijn, dat je in die tijd het liedje vaak hebt gehoord.
En vaak komt het door emotie die door het liedje ontstaat.
Bij de klanken, ritme enz. krijg je gevoelens. Door die gevoelens ga je denken aan de tijd die je daar ook had.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Muziek spreekt letterlijk tot de verbeelding. Muziek is zo abstract, dat ieder mens er iets mee doet, anders blijft het abstract, en geniet je er niet van.

Iedereen doet er iets anders mee, maar bijna iedereen associeert klanken met minder abstracte zaken. Dat kunnen heel duidelijke dingen zijn, maar ook vage sferen en gevoelens.

Muziek werkt bij de meeste mensen zo krachtig, dat het een directe invloed heeft op je gevoelens. Bij jou werkt dat met directe herinneringen, bij een ander zal de invloed weer minder direct zijn, en alleen een (verandering van) stemming veroorzaken. Maar bij bijna iedereen gebeurt er iets met je gevoelens.

O.a. componisten van filmmuziek weten precies hoe dat werkt, en maken er gebruik van. Bepaald filmscenes worden door gebruik van de juiste muziek veel indringender, en minder geslaagde commercials kunnen door handig muziekgebruik heel effectief worden.

Als een bepaalde soort muziek bij jou geen enkele associatie op zou roepen, dan kun je ervan uitgaan, dat die muziek je totaal niet aanspreekt. Die muziek heeft dan geen enkele invloed op je. Het laat je letterlijk koud. Zodra je muziek hoort die je aanspreekt, komen de associaties vanzelf, of zelfs andersom: door de associaties ga je de muziek waarderen.

Je kunt het een beetje vergelijken met een totaal abstract schilderij. Als je zo'n schilderij mooi vindt, dan heeft dat een bepaalde sfeer. En het kan ook verder gaan, zoals bij jou met muziek. Je fantasie wordt in werking gezet, en als je vaak naar het schilderij kijkt, ga je dingen zien, die er waarschijnlijk niet zijn, maar die jij er wel in ziet. Zo werkt het met muziek ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit komt omdat muziek macht heeft.Ze kan het hele gamma van menselijke emoties bespelen.

Het moment waar u het over heeft ,heeft muziek als katalysator gefungeerd en je in een eerdere gemoedsstemming gebracht.

In de reclamewereld weten ze dat heeeeel goed!