Waarom klinkt een flageolet hoger op de hals van een gitaar juist lager?

Normaal is het zo, dat hoe hoger op de hals van de gitaar je speelt, hoe korter de snaren en dus hoe hoger de tonen die klinken.

Echter, als je flageoletten speelt, is dat precies andersom. Hoe hoger op de hals, hoe lager de tonen klinken.

Hoe komt dat, of begrijp ik iets niet goed?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.9K

Het beste antwoord

Als je je vinger voor een flageolet op de 12e fret houdt dan deel je snaarlengte eigenlijk in twee. Indien je dit op de 7e fret doet, dan deel je deze lengte in 1/3-2/3. Dat is de reden waarom de flageolet hoger klinkt.

Hier staat het uitgelegd: http://nl.wikipedia.org/wiki/Flageolet_%28speelwijze%29

Toegevoegd na 1 minuut:
NB: Als je normaal speelt dan wordt de toon gevormd door de lengte van de snaar rechts van je vinger, omdat je met je vinger de snaar indrukt. Bij een flageolet druk je de snaar niet in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet dat je de snaar niet indrukt, maar slechts eventjes dempt op het moment van aanslaan. Gisteren net geleerd ;) Dat je de snaar onderverdeeld in bijv. 1/4-3/4 tegenover 1/2-1/2, is een feit, maar dat verklaart niet waarom de toon dan hoger is. Bij een normaal ingedrukte snaar is die verdeling nl. precies hetzelfde. Wat ik zoek is een uitleg in "normale" natuurkundige termen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik noemde hoe je een flageolet speelt om te benadrukken dat wanneer je normaal een toon speelt, de noot gevormd wordt door de snaarlengte rechts van je vinger. Bij een flageolet werkt dat anders. Met 1/3-2/3 lengte verdeel je de snaren in 3 stukken, waardoor je een hogere frequentie krijgt dan wanneer je de snaren in twee stukken verdeelt. Het is moeilijk uit te leggen zonder te diep natuurkundige termen te gaan. Heb je de wikipagina gezien? Misschien dat het plaatje rechts van het scherm duidelijkheid verschaft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent de enige die de moeite heeft genomen een antwoord te geven. Via jouw antwoord ben ik ook wel op het juiste spoor gekomen, dus de 10 punten zijn voor jou.