De schrijver ervan is onbekend. Het is een zogenoemde traditional, die eerst heel lang mondeling doorgegeven is. In de zestiende eeuw was zowel de kapervaart (piraterij) als de walvisvaart een welvarende handel geworden voor veel Nederlandse zeelui. Om de barre omstandigheden op zee te kunnen trotseren waren er sterke mannen nodig. Jongens (zonder baarden) mochten pas mee wanneer ze een baard konden dragen. Dit liedje was vermoedelijk een vermaning aan ouders en hun kinderen om niet te vroeg het avontuur op te zoeken.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje, goeie bron.

Andere antwoorden (1)

Het gaat gewoon over de vistochten naar de noordkaap. Je moest sterk zijn om dat te kunnen doen, een echte man dus. En echte (volwassen) mannen hadden nu eenmal een baard.
En verder zal de bedoeling van het liedje wel zijn geweest : het in de maat van het liedje netten lichten en zeilen bijsturen
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke, dankje.
Ik weet nu echter nog steeds niet wanneer dit liedje ongeveer gemaakt is.