Hoe wordt in de Star Trek series en films bepaald wanneer je welke warpfactor mag hanteren en wanneer impulssnelheden?

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus al je in de ruimte bent en ergens naar toe wilt, wat bepaalt wanneer je welke warpspeed mag aanhouden? Logischerwijs zou het zijn dat je altijd warpfactor 9 aanhoudt zodat je er zo snel mogelijk bent maar soms hoor je ook dat warpfactor 6 of 7 of een ander getal <9 wordt gebruikt. En wanneer is er sprake van impulssnelheden (impulsmotoren)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
ronron1212
7 jaar geleden
Ja het is een film en ze hebben in die film niet altijd haast.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik neem aan de afstand tot het object. Je gaat ook niet met 130 km/u of meer rijden als je bijna bij een afslag bent, dan moet je te hard af remmen of mis je wellicht je afslag. Vertaald in het vliegen naar een planeet, wil je niet door een planeet heen schieten. Ik kan me voorstellen dat het verboden is om boven warpspeed door een planetenstelsel te vliegen. De kans dat je dan iets of iemand raakt wordt dan groter en uitwijken wordt lastig op zulke snelheden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ook zullen er nadelen zitten aan verbruik en fysieke complicaties by warpspeed. Als niet nodig zal men er dus voor kiezen om onder lichtsnelheid te reizen. Of je ergens in 2 minuten bent of in 2 seconden zal voor veel missies niet uitmaken.
kierkegaard47
7 jaar geleden
Bij warpsnelheden wordt zogenaamd de ruimte gekromd ('warp'), dit om sneller dan het licht te kunnen reizen. Impuls lijkt meer op onze manier van voortstuwing (hoewel er mogelijk ook lage orde warp-effecten bij gebruikt worden) en is dan ook onder de lichtsnelheid. Verder lijkt het er op als je in 'warp' bent, het aanhouden van je huidige snelheid een bepaalde hoeveelheid energie blijft kosten, en dat het een bepaalde hoeveelheid spanning op het schip zet. Dat kan een reden zijn om niet altijd maar zo snel mogelijk te gaan. Daarnaast is het afhankelijk van hoe goed je technologie is: in de 24e eeuw kunnen ze veel harder dan in de 22e eeuw. In werkelijkheid is deze beperking er natuurlijk alleen maar om verhalen spannender te kunnen maken. In 'the next generation' aflevering 'foce of nature' wordt duidelijk dat met warpsnelheid vliegen de ruimte in een gebied geleidelijk aan beschadigt, en wordt er vanuit Starfleet een algemeen verbod om sneller dan warp 5 -behalve in extreme noodsituaties- te gaan uitgevaardigd. Alleen hoor je er daarna zelden meer iets over. 'In-universe' omdat er betere warpdrives ontwikkeld worden, in werkelijkheid natuurlijk omdat het een leuk idee voor één aflevering wsa, maar schrijvers van latere verhalen er alleen maar hinder van hadden.
Ritsuka
7 jaar geleden
@ronron1212 er zijn ook meerdere series van.
tinus1969
7 jaar geleden
Dat wordt bepaald door het feit of de tekstschrijver van de aflevering die dag lekker heeft geslapen of juist ruzie had met zijn vriendin.
ronron1212
7 jaar geleden
@Ritsuka Ja dat is bekend maar het is en blijft film

Antwoorden (1)

Alle warpspeed factoren zijn boven de lichtsnelheid. Hoge warpfactoren zijn alleen bij noodgevallen te gebruiken. Factor 9 kan men niet onbepaalde tijd gebruiken, dit zou schadelijk zijn voor motoren en schip (metaalmoeheid en hoog energieverbruik). Impuls engines zijn alleen voor gebruik onder de lichtsnelheid. Een raketmotor is bijv. ook een impuls engine.