Waar is het filmgenre 'slapstick' op gebaseerd?

Ik hoor vaak over het filmgenre 'slapstick' maar ik vraag me af waarop dat gebaseerd is. Weet iemand dat?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
Antoni
7 jaar geleden
Het woord ‘slapstick’ is afkomstig van een houten hulpmiddel dat eruitzag als een slaghout, en dat bij een daarmee gegeven slag veel geluid maakt, echter zonder dat daar veel kracht voor nodig was, dus zonder dat de getroffenen pijn werd gedaan. Deze ‘battacio’ uit de ‘Commedia dell'arte’ wordt in het Engels slap stick genoemd. Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Slapstick en https://nl.wikipedia.org/wiki/Commedia_dell'arte.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In de film "Scaramouche" is de slapstick te zien als deze bij een voorstelling in het theater gebruikt wordt. Het publiek hoort de klap en lacht iedere keer!

Antwoorden (1)

Slapstick is gebaseerd op het feit dat we lachen om grappige fysieke handelingen.

Slapstick is dan ook alles behalve subtiel. De rol van de personages is meteen duidelijk en de grap direct en meestal fysiek. Veel mensen denken aan oude zwart-wit films als ze aan slapstick denken. Maar ook in films die recent zijn uitgebracht wordt nog gebruik gemaakt van slapstick. Denk bijvoorbeeld aan Jim Carrey en Mr. Bean. Beide zeer gericht op de visuele grap en de niet mis te verstane gezichtsuitdrukkingen. Ook in de Jackass films wordt veel gebruik gemaakt van slapstick technieken. Wat oudere slapstick meesters zijn Leslie Nielsen in bijvoorbeeld de Naked Gun Films, het tv programma van Benny Hill of de films van de franse komiek Louis de Funès.

Toch is het niet vreemd dat mensen aan de oudere zwart-wit films denken als ze het over slapstick hebben. Juist in deze films, waarin nog geen geluid was, werd lichaamstaal en beweging gebruikt om gevoelens en grappen naar de kijkers over te brengen. Bewegingen werden ruimer gedaan en gezichtsuitdrukkingen werden overdreven. Dit is ook de reden waarom de meer recente slapstick acteurs soms worden beschuldigd van over-acteren.

Het woord ‘slapstick’ is afgeleid van een houten stok waarmee een knallend geluid gemaakt kan worden. Deze stok werd gebruikt als geluidseffect als iemand hard werd geslagen. Het gebruik van deze stok is terug te voeren tot toneelvoorstellingen tot in de renaissance. De stok werd ook wel battacio genoemd.
SimonV
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Is dit wat je wilde weten?