Waarom dragen piraten vaak een ooglapje?

Het kwam zomaar in me op ik weet er wel iets van maar niet veel. En ik ben er benieuwt naar.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.8K
tinus1969
3 jaar geleden
Het is maar de vraag of echte oiraten ooglapjes droegen. Het is een zogenaamde trope; piraten in films dragen ooglapje zodat het publiek ze meteen als piraat herkent.

Antwoorden (3)

Piraten stonden niet bekend als een aardig volk. Ze plunderden dorpen en steden en lieten andere schepen zinken. Tijdens het plunderen droegen ze vaak een ooglapje. Dat deden ze zodat ze makkelijk konden zien in het ruim van een schip. Daar lagen namelijk de schatten opgeslagen, maar er waren geen ramen waardoor het er behoorlijk donker was. Het ooglapje zorgde ervoor dat ze met een oog gelijk goed konden zien in het donker! Eigenlijk was het superslim wat de piraten deden.

Maar hoe werkt dat dan?
In je ogen zitten cellen die kegeltjes en staafjes worden genoemd. De kegeltjes zorgen ervoor dat je goed details kan onderscheiden bij fel licht zoals daglicht. De staafjes zorgen ervoor dat je goed kan blijven zien bij weinig licht zoals in het ruim van een schip. Het duurt wel even voordat de staafjes daaraan gewend zijn. Misschien heb je het wel gemerkt als je het licht uit doet in je slaapkamer. Alles is dan even pikdonker voordat je ogen gewend zijn aan het duister en je vormen kan onderscheiden.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
kierkegaard47
3 jaar geleden
Wat grappig, nooit geweten, plus.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+plus handige site met bijbehorende vragen
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
dankjewel nu weet ik al veel meer hoe komt het eigelijk dat je er zo veel van af weet?
LeonardN
3 jaar geleden
@kirstenstelling Is het je ontgaan dat de antwoorder uit een bron geplakt heeft. De link staat onder het verhaal. Letterlijk de eerste link als je jouw vraag herstelt in Google:
https://www.google.com/search?client=opera&q=waarom+draagt+een+piraat+een+ooglap&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8 Overigens is het antwoord onwaarschijnlijk. Er is geen enkel bewijs dat het daarvoor (makkelijker zien in een donker ruim) diende. Dat is meer een idee wat zich nadien gevormd heeft en wat plausibel is OMDAT het inderdaad zou kunnen werken. Maar we weten niet of piraten dat trucje überhaupt kenden of toepasten. De site "willemwever" presenteert het als een voldongen feit, maar er is geen primaire bron die dit aantoont.
Sommige denken dat het is om een verwonde of zelfs verloren oog te bedekken. Hoogst waarschijnlijk is het om zodat het oog zich makkelijker aanpast aan het donker. Als een piraat aan het vechten was bovendeks dan kon het gebeuren dat het gevecht benedendeks werd voortgezet waar het donker was. De piraat kon dus nog zien met het oog dat onder het ooglapje heeft gezeten.Het duurt ongeveer 25 minuten voor een oog om zich aan te passen van fel zonlicht tot aan het donker. Het programma Mythbusters bevestigde dat dit idee om het ooglapje zo te gebruiken plausibel is.
Castle
3 jaar geleden
Als het dan donker is, is hun ene oog gewend aan het donker en kan het makkelijker kijken als het nacht is