Wat is nou een horrorfilm?

Horrorfilms zijn er in alle soorten en maten. Wat maakt een horrorfilm nou een horrorfilm? Sommigen zijn extreem bloederig en geweldadig, sommigen zijn eerder lachfilms, sommigen zijn weer gebaseerd op geesten e.d.
enzovoorts. Moet een horrorfilm eng zijn? En waarom dan wel of niet? Excuses als dit op een multiple vraag lijkt, maar de vraag is dus: wat is nou een horrorfilm?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Horrorfilm hoeft niet perce altijd eng te zijn.Maar dat zijn ze meestal wel.Horror gaat meestal over spoken,geesten,zombies,schaduwen,doden mensen,bloed,en geweld.Dat vinden mensen dan meestal eng hè,dat is normaal.Maar een echte goede horrorfilm is meestal 'Horror & Thriller' Bij elkaar.Veel plezier en niet al te bang worden haha. ;)
MVG Vraagjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Een goede horrorfilm is een film waar je goed ziek van wordt, je betaalt dus om jezelf slecht te voelen en na de film zeg je dan: nou fijn dat die film afgelopen is en dat ik nog leef... Mensen zijn kennelijk verslaafd aan slecht voelen, anders ging er toch niemand naar toe...

Jazeker een horrorfilm moet eng zijn anders voldoet hij niet aan de definitie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben een groot fan van goeie horror (butcherfilms horen daar overigens niet bij) en heb er bij mijn weten nog nooit een éng gevonden, hooguit een goed of een slecht verhaal. Natuurlijk blijven daar mensen naar toe gaan, zonder behoefte aan verslaving aan wat dan ook.
Een goede horrorfilm jaagt je de stuipen op het lijf. Eigenlijk wil je niet meer verder kijken, maar je bent toch benieuwd hoe het afloopt. Er hoeft niet perse veel geweld in te zitten, al komt het wel veel voor in horrorfilms. Echter, dit hoeft niet eens te worden laten zien om de kijker angst aan te jagen, vaak is de implicatie dat een dergelijke scene zich afspeelt al voldoende. Zelf hou ik van films waar lekker veel schrik-momenten in zitten, dat wil zeggen; dingen die je niet ziet aankomen en die je enorm laten schrikken. Vaak zijn dit films met geesten in de hoofdrol. Aziatische films en dan met name Thaise films maken zeer veel goede dergelijke films. Mooi is ook dat er in het verhaal vaak een wazige twist zit, en het plot heel anders uitpakt dan je gedacht had. Dat is een goede horror. Een goed verhaal waardoor je verder wilt kijken, veel schrik-momenten die je dan toch weer aan het twijfelen brengen om verder te kijken, en af en toe eens een afgehakt beent ofzo.

Heb je aanraders nodig?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een echte horrorfilm moet net zo iets als exorsist zijn. Wat mij betreft. Dus je moet zo bang kunnen zijn zodat je het licht aan moet doen thuis. Zoals ik deed 15 jaar terug. Of de helft van de mensen het bioscoop midden in de film verlaat. Dat is pas een horrorfilm...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk ben ik het hier aardig mee eens ja. The Exorcist is er daar wel 1 van. Zo vond ik ook The Exorcism Of Emily Rose een hele griezelige, hoewel ie erg afgkraakt werd door de media, maar dat terzijde. Maar hier rijst de vraag dus weer: wat is nou een horrorfilm? Blijkbaar is er geen eenduidig antwoord. Horror(films) kent iedereen op een andere manier. Mijn horrorfilm rijtje bestaat zo'n beetje uit films als: The Exorcist
Poltergeist
The Entity (nachtmerries, maar ik zag hem dan ook op m'n 9e. Nare oppas!)
Event Horizon
The Exorcism Of Emily Rose (zoals ik al zei)
En, toen ik nog erg jong was: The Day Of The Triffids
Hellraiser 1 en 2 vind ik nog steeds geniaal, maar ik word er niet bang van.
Nightmare on Elm Street 1 had ook wel wat in die geest. Saw en The Ring vond ik vooral sadistisc. Maar ja, ook dat is horror dus. Wat dat betreft heeft Xinix het wel bij het rechte eind.
Een horrorfilm is een film die je (betaald) ziet om je je rot te laten voelen. Het is alleen voor iedereen anders. Hm...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wow event Horizon. Ik ging voor een "leuke " science fiction film en kwam in een diepe donkere put terecht. Misschien is dat echte horror als het onverwacht komt.
Wat mij betreft is het verschil tussen horror en bijvoorbeeld een thriller, dat een horror veel grafischer is. Het word in het engels ook wel "gore" genoemd, (losjes vertaald ranzigheid).
Een thriller insinueerd dat er iets ranzigs gebeurd, in een horror laten ze het daadwerkelijk zien. Maar ik vind dat tegenwoordig sommige thrillers ook wel horrors zouden kunnen zijn en andersom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Horrorfilms draait om angsten ervaren maar toch veilig thuis zijn. Ergens weet je dat het allemaal maar nep is, maar toch laat je je door het verhaal meeslepen.
Grofweg zijn er 2 soorten horrorfilms.

1: De film waarbij je vooral bang wordt, van het verhaal en spanning ervaart. Zoiets als, om ouwe klassiekers te noemen: Jaws of The Shining.

2: De film waarbij je vooral walging voelt en ook bang wordt. Dat zijn de films waarbij veel ingewanden en ledematen in het rond vliegen, mensen met de vreselijkste wapens worden verminkt of half verrotte lijken tot leven komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een horrorfilm is een film waarin het verhaal draait om angst, met een bovennatuurlijke, onverklaarde, onbekende of niet-normale oorzaak.

Is de bron van de angst een reele of zelfs potentieel reele, dan spreken we van een thriller.

Maar ook horrorfilms heb je in soorten en maten. Spookverhalen, de klassieke drieling vampier/weerwolf/zombie , buitenaardse monsters (al heeft het dan soms raakvlakken met science fiction) , demonen, geestverschijningen, levende doden in alle soorten en maten, vallen allemaal onder de noemer horror.

Sommige horrofilms moeten het hebben van de onderhuidse spanning zonder dat je echt veel ziet, andere draaien juist helemaal om de effecten en staan bol van het bloed, afgehakte ledematen en gillende meisjes. Niet mijn favoriete genre moet ik zeggen. In deze groep vind je films als Vrijdag de 13e, Halloween, Saw etc.

De beste films hebben een combinatie van beiden, zoals het wat gedateerde maar nog steeds sterke Hellraiser (1 alleen trouwens), the Blair Witch Project (verrassend genoeg ook deel 2) , of (mijn dochters favoriet) Ginger Snaps.

Een speciale groep vormen de horrorfilms waarin ook de nodige grappige elementen zitten, zoals an American Wherewolf in London. Latere producten als Scream ben ik overigens weer minder van gecharmeerd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh, en vergeet de Japanse horrorfilms niet ; ook de Amerikaanse remakes. Vaak ijzersterk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, Hellraiser 2 hoort ook nog wel bij mijn favorieten hoor. Daarna was het idd gelijk niks meer. Komt omdat Clive Barker ze zelf is gaan regiseren. Hij kan zich beter bij schrijven houden ;)
Nou, persoonlijk ben ik dol op horror films. Ik vind ze over het algemeen volkomen hilarisch en niet eng. Een horror film is, mijns inziens, ook over het algemeen een beetje "over the top". Dus over the top bloederig of hakkerig enzo. Hele goeie horror film : Planet Terror. Van Robert Rodriguez en met medewerking van Quentin Tarantino. Over the top slasher (bloederig) maar echt heel leuk. En ook nog vol humor. Maar mijns inziens heeft een goeie horrorfilm ook een hoop humor in zich. Al zijn het alleen maar de geluidseffecten als er weer een hoofd afgerukt wordt. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een film waar je echt de kippenvel van krijgt en voordat je gaat slapen nog onder je bed wil kijken! Of dit nou door geesten moet komen of juist bloederig moet zijn is dan per persoon verschillend.