hoe maak je een goeie stop-motion film?

ik kwam op het idee om een stop-motion movie te maken maar hoe gaat dat in z'n werk eigenlijk
alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
play en pauze achtermekaar indrukken :P

Antwoorden (2)

Je maakt een opstelling van iets.
Daar maak je een foto van
Dan verander je de opstelling iets.
Dan weer een foto.
Enz

Dit plak je achter elkaar in bijvoorbeeld Windows Movie Maker, en heb je een video.

Toegevoegd na 35 seconden:
Werkwijze
Voor stop-motion is een (digitale)camera nodig die in staat is om opnames frame per frame te maken. Eerst wordt het voorwerp dat op film moet bewegen in een bepaalde houding neergezet en met de camera wordt hiervan een frame geschoten. Vervolgens wordt de houding van de figuur een fractie veranderd en wordt er opnieuw één frame geschoten met dezelfde achtergrond. Dit wordt herhaaldelijk gedaan. Door vervolgens alle plaatjes achter elkaar (snel) af te spelen lijkt het alsof het voorwerp uit zichzelf beweegt. Dezelfde techniek past men ook toe bij tekenfilms. Voor een mooi, vloeiend effect kunnen het best 25 frames per seconde worden gebruikt, maar dit hoeft niet

Proces
Stop-motion is zeer tijdrovend. Indien goed uitgevoerd zal het vloeiend bewegende beelden opleveren, maar het kan ook resulteren tot zeer schokkerige en onregelmatige bewegingen. Om een goed vloeiend beeld te krijgen, heeft men 25 frames per seconde nodig en is het essentieel dat de camera stilstaat. Maar het kan ook dat men de camera een heel klein beetje verschuift zodat het lijkt alsof de camera meebeweegt. Veel amateurs, maar inmiddels ook veel professionelen, gebruiken 12 frames per seconde omdat dat minder tijd kost. Het resultaat ziet er daardoor vaak wel schokkeriger uit.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stop-motion

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.youtube.com/watch?v=5tqtTiuCV7Q

In dit filmpje laten ze precies stap-voor-stap zien hoe je het moet doen.

Toegevoegd na 3 minuten:
De techniek is al heel wat jaren ouder dan de digitale camera en digitale bewerking.

Zie hier hoe vroeger een animatie van Loekie de Leeuw gemaakt wordt:
http://www.youtube.com/watch?v=hGgVXcj8qmI

Is dus dezelfde manier.
11 jaar geleden
Er zijn ook verschillende computer programma's te krijgen die gebruik maken van een optie die onion skin heet. Dan kun je de foto die je net gemaakt hebt transparant zien over het live beeld waardoor je redelijk precies kan zien hoe je je modellen kan weg zetten. Een voorbeeld van een goede stop motion is Wallace & grommit. Hierin zie je soms wel tot 25 verschillende objecten die tegelijkertijd bewegen. Dat is ontzettend moeilijk om te maken.