Is La Vita e Bella gebaseerd op een waargebeurd verhaal?

Ik ben zo onder de indruk van de vader, ik hoop dat deze man echt heeft bestaan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.2K

Het beste antwoord

Het spijt me voor jou, maar het verhaal is bedacht en niet gebaseerd op het leven van werkelijk bestaand hebbende personen. Maar wel een prachtig en indrukwekkend verhaal!
De titel van de film is gebaseerd op een passage die de gevluchte communist Trotski in zijn Mexicaanse bunker in zijn dagboek schreef, vlak voordat Stalins huurmoordenaars hun opdracht volbrachten: ‘Het leven is mooi’. Ook en juist in moeilijke omstandigheden, met de dood voor ogen, is het leven de moeite waard. Dat optimistische gegeven projecteerde Benigni naar het Italië kort voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog.
De film kreeg behalve lof ook kritiek vanwege een ‘gebrek aan historiciteit’: Benigni zou de gruwelijke werkelijkheid van de vernietigingskampen onvoldoende tonen, en zo zelfs ontkennen. Anderen stelden daarentegen dat de holocaust niet het thema was, maar de setting van een verhaal over hoop. En sommige overlevenden van Auschwitz benadrukten dat ook dáár nog gelachen werd. Door in het begin en aan het einde van de film te stem te gebruiken van de inmiddels volwassen Giosuè heeft
Benigni zich tegen de kritiek ingedekt: het verhaal lijkt zo afkomstig van de 5-jarige Giosuè, die een eigen (kinderlijke) blik heeft.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, het verhaal is fictie. Maar het is inderdaad een mooi verhaal!
bamibal
13 jaar geleden
bamibal
13 jaar geleden
"An unforgettable fable that proves love, family and imagination conquer all. "
Ha, die Kown;

Die film was een project van Roberto Benigni, die behalve de hoofdrol ook de regie voor zijn rekening nam. Zijn vrouw en zoontje in de film zijn dat in zijn echte leven ook. Hij was ook medeschrijver van het script. Als humorist was het voor hem een uitdaging om een tragikomisch verhaal te maken over zoiets gruwelijks als de jodenvervolging en daar is hij wonderwel nog in geslaagd ook. De film kreeg een oscar voor de beste niet-Engelstalige film en Benigni als eerste niet-Engelstalige acteur eentje voor beste hoofdrol
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet 100% waargebeurd. Roberto Benigni's vader zat in de concentratiekamp Bergen-Belsen. Roberto Benigni heeft zijn verhalen als basis gebruikt voor de film.