Hoe kan ik het best mijn trompet van binnen schoonmaken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
4.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.trompet.nl/forum/viewtopic.php?t=5044
hier staan verschillende manieren

Het beste antwoord

Dit kun je het best onder de douche doen.
Je knipt een stukje spons af, die precies door de buis past waar je je mondstuk ook in doet.
Deze spons druk je dan zo een 15 cm naar beneden met bijv een potlood. Dan vul je dit met water tot de rand en blaas je zo hard als je kunt het sponsje eruit. Als het goed is komt deze uit je beker met allerlei viezigheid.

Dit herhaal je dan zo een 10 keer. Een paar keer zonder je ventielen in te drukken en een paar keer met om en om steeds een ander ventiel of alle 3 tegelijk indrukt te houden.
Maak je sponsje niet te groot want als hij vast komt te zitten moet je een beetje pielen om hem eruit te krijgen.

Wanneer je dit gedaan hebt doe je precies hetzelfde nog een keertje maar dan zonder het sponsje, zodat eventuele resten van het sponsje ook worden verwijderd.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je voor het antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je Suus, en ja zeker uit eigen ervaring!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dit niet zi'n goede methode, als je een verkeerde spons hebt kan hij blijven steken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen enkel probleem, die haal je er zo weer uit. Ik doe het al zo een 33 jaar zo en het bevalt prima!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan moet je toch wel de ventielen indrukken, en de kans dat ie in de bocht blijft steken lijkt me groot, ik zal het zo zeker niet doen, ik gebruik wel een speciale veer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je verstand zou hebben van een trompet dan weet je dat je de ventielen niet hoeft in te drukken. Je kunt ze indrukken indien je de buisjes van de ventielen ook wilt schoonmaken, maar het hoeft niet. Maar je hoeft het niet te doen hoor, als jouw veer werkt dan gebruik je die toch. Mijn 33 jaar ervaring leert mij dat ik over deze methode zeer tevreden ben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft er niet boos om te worden, alleen zou ik het mijn leerlingen of medemuziekanten zeker niet aanraden, de kans dat dat ding blijft steken lijkt mij te groot. Daarbij heb je voor een paar centen goede veren in de handel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik word er niet boos om. Maar vroeger (toen de dieren nog spreken konden) haalde ik hem helemaal uit elkaar, liet het bad vollopen en liet alles een half uurtje weken. Wat een werk was dat.
Wanneer ik nu onder de douche spring dan neem ik hem 1 keer per maand mee, en maak ik hem in 5 minuten helemaal schoon. Voor mij is dit super makkelijk en mijn trompet is superschoon van binnen. En ja, misschien heb je gelijk, iemand die net trompet speelt en nog weinig ervaring heeft raakt waarschijnlijk in paniek wanneer dat sponsje blijft handen. Maar daar heb ik ook zo een veer voor met zo een klein borsteltje erop. Want je weet natuurlijk waar hij vastzit, dat kan je zien, en dan duw je alsnog op die plek even die veer er doorheen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt eigenlijk heel eenvoudig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het vandaag geprobeerd en was enorm verbaasd hoe makkelijk het was. Bedankt voor de tip!

Andere antwoorden (3)

op deze site staat hoe je het best je trompet kunt schoonmaken

Toegevoegd na 4 minuten:
- trompet uit elkaar halen
- badkuip of bak met warm water vullen, mengen met dreft
- trompet, met buizen en alles erin leggen, ventielen niet!
- half uurtje laten weken, onderdelen goed uitspoelen (om alle dreft en losgeweekte smeer uit het instrument te spoelen)
- alle pompen goed invetten, als je geen speciaal vet hebt kan het ook met vaseline.
- evt. de trigger goed invetten en wat olie erop doen, zo loopt ie sneller.
- alles in elkaar zetten
- met zachte niet! pluizende doek oppoetsen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om de binnenkant van de trompet schoon te maken kan gebruik gemaakt worden van een spiraalreiniger. Deze kan door de buizen heen getrokken worden en zo het instrument aan de binnenzijde schoonmaken. De ventielhuizen (daar waar het ventiel inzit) kan ook worden gereinigt met een speciaal borsteltje, een ventielhuiswisser...

Leer op de link veel meer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag is al eerder gesteld: http://www.goeievraag.nl/vraag/trompet-binnen-schoon.15903, zie ook daar de antwoorden. Let wel: er is verschil tussen een gelakte en een verzilverde trompet.